Annons:

Clarion slår upp portarna

I början av maj slår Stockholms största - och Skandinaviens tredje största hotell upp portarna. Stockholms hotellmarknad får 532 nya rum och konferenskapacitet för 1000 personer. Konkurrenterna bävar för ökad konkurrens, samtidigt som Stockholms attraktions-kraft för större kongresser och evenemang ökar.

Timingen för att öppna det stora förstaklasshotellet kunde vara bättre – Stockholms hotellmarknad är mitt inne i en konjunktursvacka och försäljningen viker.
– Hotellet började planeras för över tio år sedan och det går aldrig att förutspå situationen när man väl öppnar. Men bokningsläget ser bra ut, säger Clarions vd Pelle Lindberg.
– Konferensköparna är modigast och har bokat jättebra. Vi har också jobbat aktivt med internationella grupper. Affärsresenärerna bokar i sista stund, så det är för tidigt att se några bokningstendenser.
Clarion Hotel, som ingår i hotellkedjan Choice, har en yta på 27 000 kvadratmeter fördelat på åtta våningar och är byggt ovanpå Söderleden. Hotellet består till stor del av stora glaspartier. Lobbyn, med sex meter till tak, kantas till exempel av en hel glasvägg mot Ringvägen.
– Det som är mest typiskt för Clarion är ljuset, rymden och designen. Det ska vara
tidstypiskt, men inte trendigt, och ge en liten känsla av 70-tals retro.

Prisklassen ligger enligt Lindberg i nivå med övriga förstaklasshotell i Stockholm. Men under första året har priserna sänkts med 20-25 procent som ett introduktionserbjudande. Listpriserna (ej avtalspriser) ligger från 1695 kronor för de minsta rummen till 9 995 kronor för lyxigaste sviten på 120 kvadratmeter i två etage.
– Vårt största säljargument är nog den stora bankettsalen med plats för 500 personer. Vi kan erbjuda mycket stora kongresser och konferenser möjlighet att övernatta på samma ställe där mötena hålls.
Hos konkurrenterna finns en oro över sämre beläggningstal i en vikande marknad och prisdumpning. SHR:s branschexpert Göran Granhed tror dock att nytillskottet är positivt för Stockholms hotellmarknad:
– Kortsiktigt kan det möjligtvis bli negativa effekter för konkurrenterna. Men på lång sikt kan även de gynnas av nytillskottet, eftersom Clarions närvaro kan locka större kongresser till Stockholm.

Det är första gången hotellkedjan Choices varumärke Clarion marknadsförs på den svenska marknaden. I Norge finns redan 8 Clarion-hotell och 2 i Danmark.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.