Annons:

Premium

Branschexpertens spådom: Lång väg att gå

När är allt tillbaka till det normala? Svar: det tar längre tid än vi trott, sa Andreas Scriven, chef för konsultbolaget Deloittes affärsområde för besöksnäringen på Hotellmarknadsdagen under tisdagen. Text: Janne Sundling

Andreas Scriven leder Hospitality & leisure på brittiska Deloitte och levererade en trendspaning om hotellbranschen efter corona på Pandox Hotellmarknadsdagen.

Under pandemin har de återkommande frågorna de fått varit: När är vi tillbaka till det normala? Och när kommer affärsresenärerna tillbaka?

Andreas Scriven, Hospitality & leisure på brittiska Deloitte

Svaret är inte direkt optimistiskt. 

– Störningarna på marknaden fortsätter nästa år och in på 2023. Ser vi till vad som händer just nu i flera länder kan även det fördröjas, förutspådde Scriven.

– Vi är mer bekväma med att göra fritidsresor och har haft starka somrar och bra inrikes efterfrågan på de olika marknaderna. 

Men affärsresenärerna då?

Deloitte intervjuade 140 vd-ar med yttersta ansvaret för resor i augusti och då trodde 54 procent att man kunde komma upp i 100 procent av affärsresandet som fanns före pandemin under fjärde kvartalet 2022.

34 procent trodde man vid samma tidpunkt kunde nå 75-99 procent av affärsresandet.

– Så vi har en lång väg att gå.

Skillnaderna är också stora regionalt, och den europeiska marknaden är mest pessimistisk om att fysiska affärsresor når tillbaka till gamla nivåer.

Land Kommer göra affärsresor inom 3 månader

Kina 37 procent

USA 27 procent

UK 17 procent

Tyskland 13 procent

Skillnaderna är stora också i uppfattning om den digitala tekniken kommer innebära en stor förändring i resvanorna.

Land Digitala kommer leda till stora förändringar

Kina 5 procent

USA 14procent

UK 18 procent

Tyskland 27 procent

– När vi frågat om viktigaste anledning till affärsresor är det i Sverige konferenser, utställningar och mässor. Däremot kan vi se att resor för att utbilda sig hamnar mycket lågt, där tar digitala tekniken över.

En annan tendens är att folk spenderar mer pengar där de bor. Andreas Scriven tog exemplet med Paddington i central London, där omsättningen gått från 345 miljoner pund före pandemin till 320 i dag. Medan ett förortsområde som Feltham, norr om centrala London gått från 120 till 220 miljoner pund i omsättning.

Pandemin har också förstärkt något som ändå kommit: bristen på arbetskraft. Många som slutat i branschen under pandemin återvänder inte.

– 134 000 saknas i sektorn i Storbritannien. Men det här beror inte på enbart pandemin, utan demografin huvudorsaken. Många har lämna branschen för att de gått i pension. Samtidigt visar undersökningar att besöksnäringen ligger lågt i attraktivitet bland unga.

– Hur får vi dagens 17–18-åringar att förstå att det här är en fantastisk och global industri? Med alla typer av jobb, undrade Andreas Scriven.