Svenska CRM-plattformen Bookboost har säkrat 40 miljoner i sin senaste finansieringsrunda, ledd av finska Vendep Capital.
Vendep Capitals investering accelererar Bookboosts vision att omdefiniera hur hotell engagerar sig med sina gäster. Bookboosts Customer Data Platform (CDP) och Multi-Channel CRM hanterar inte bara gästdata, de aktiverar och monetiserar den.
Bookbost startades av de två studenterna Daan de Bruijn och Willem Rabsztyn i studentinkubatorn på VentureLab på Lunds Universitet. Deras idé är att hjälpa hotell driva direktbokningar på de egna webbplatserna, istället för att vara beroende av olika bokningssajter.
De två hjärnorna bakom konceptet, Daan De Bruijn och Willem Rabsztyn, träffades genom studier vid Sten K Johnson Centre For Entrepreneurship vid Lunds universitet.
Med denna finansiering kommer Bookboost att fortsätta utveckla sin plattform. Företaget vill också att utöka sitt team för att stärka sin expertis.
– Denna investering är en vändpunkt. Hotell som äger sina gästrelationer presterar bättre än andra – denna finansiering ger oss möjlighet att satsa ännu mer på vårt uppdrag att hjälpa hotell att frigöra den fulla potentialen i sin gästdata, och skapa personliga och meningsfulla gästupplevelser i stor skala, säger Willem Rabsztyn, vd för Bookboost i en skriftlig kommentar.
– Vi har följt Bookboost under en lång tid och sett deras imponerande tillväxt, förmåga att attrahera topptalang och expandera både produkt och marknadsstrategi. Vi visste att vi ville vara en del av denna resa. Bookboost ger hotell en 360-graders vy av sina gäster, vilket förbättrar kommunikationen och strömlinjeformar hela gästupplevelsen. Vi ser fram emot att stödja teamet när de driver vidare tillväxt, internationell expansion och innovation, säger Sami Ahvenniemi, General Partner på Vendep Capital, i sin presskommentar.