Annons:

Premium

BILDEXTRA: Här är Apollos nya hotellkoncept: ananea

Avslappnad glamour möter grekisk gästfrihet är affärsidén när det första hotellet slår upp portarna på ön Kos i sommar. Namnet ananea kommer från det grekiska ordet ananeosis, vilket betyder förnyelse.

“Du ska känna känslan av gemenskap”

– Hotellet härstammar från grekisk tradition och dess 74 rum, sviter, restauranger och barer är utformade med ett mål: att skapa en känsla av harmoni och samhörighet. Modern arkitektur och enkel charm präglar hela hotellet, där lokala element från ön Kos har implementerats i form av naturmaterial, dofter och interiörer. Här prioriteras välbefinnande framför ytlig glans och viktigast av allt är den personliga servicen, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.

Ananeas hyllning till Grekland och Medelhavets lätthet och elegans är tydlig genom dess arkitektur, inredning och gastronomi. Här insveps minimalistiska former i naturliga material som bomull och linne, medan djärva väggmålningar specialdesginade av Aten-konstnären Cacao Rocks pryder hotellets väggar.

På hotellets två restauranger serveras lokala och ekologiska produkter, och det täta samarbetet med lokala gårdar ger en unik variation av rätter signerade av huvudkockarna Snakis Antonis och Praxithea Semilari. 

– På ananea ska det inte bara smaka och dofta att du är i Grekland, du ska också känna känslan av gemenskap, lovar Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.

ananea Kos öppnade den 1 juni 2023 och ligger cirka 50 meter från stranden Tigaki. Det nya hotellbrandet ananea har utvecklats av DER Touristik Hotel Division i samarbete med ett team konsulter inom premium-livsstilssegmentet. Remo Masala från Vision Alphabet ledde den konceptuella utveckligen i tätt samarbete med Georg Schmickler, CEO Hotel Division i DER Touristik Group. Det nya ananea-varumärket stödjer DER Touristik Group Hotel Divisions strategi för hög kvalitet och en alltmer individuell hotellupplevelse, och det är planerat för fler ananea-hotell de kommande åren.