25 000 anställda i de 50 största hotellbolagen drog i fjol in 30 miljarder kronor. Mycket pengar, visst, men det är bara en halv försvarsbudget, eller 3 procent av statens utgifter, eller 0,6 procent av Sveriges BNP.
Hotellbranschen är central för besöksnäringen som omsätter långt över 300 miljarder kronor, varav nästan hälften från utländska gäster. Bra för Sverige, men därmed inte givet att hotellägarna blir särskilt rika.
De 50 största hotellen gjorde en vinst (vi räknar resultat efter finansnetto eftersom även låga räntor ska betalas) på två miljarder kronor. Det ger en nettomarginal på 6,7 procent, vilket är ungefär vad hotellägaren fått genom att köpa preferensaktier och sedan rulla tummarna i ett år.
Lönsamheten varierar förstås och en enkel tumregel för marginaler är som i karusellvisan: ”tio för de stora och fem för de små”. Med undantag som exempelvis Grand Hotels och Sheratons förluster eller Draupners och Hilding Hotells goda vinster.
Att generalisera utifrån UC:s siffror över hotellkoncernernas årsbokslut kan lätt leda fel. Vi har försökt att ta fram siffror enbart för den svenska verksamheten, men våra tre största koncerner har verksamhet över hela Norden eller norra Europa. Det kan på en rad sätt påverka de svenska resultaten, inte minst genom koncerninterna transaktioner.
Men här är i alla fall några siffror till ur excelhögen:
Nio av de 50 bolagen redovisade förluster på tillsammans 73 miljoner kronor, vilket gör att de 41 lönsamma gjorde en samlad vinst på 2,1 miljarder.
Var och en av de 25 000 hotellanställda drog in 1,2 miljoner kronor och jobbade ihop en vinst på 80 000 kronor.
På Radisson och Nobis drog varje anställd in omkring 2,5 miljoner och medverkade till en vinst på en kvarts miljon per person.
Våra siffror gäller alltså året 2018 (med reservation för att några bolag har brutet räkenskapsår). I år ser det bra ut för hotellbranschen, när en svag krona lockat utländska besökare och ihop med hemkokt flygskam fått fler svenskar att ta ”hemester”. De moln som anas vid horisonten är den ofrånkomliga lågkonjunkturen och Brexitröran som kan ge våra hotell färre tyska eller brittiska gäster om något år.
Analys: Leif Holmkvist