Hotellen på svenska skidorter har normalt sett två tredjedelar av sina totala sålda rum och tre fjärdedelar av sin omsättning under årets första 17 veckor (inklusive nyår, sportlov och påsk). I princip avgörs en säsong av de veckor vi är på väg in i nu.
Ackumulerad andel av total rumsintäkt (bas 2019) [visning per vecka]
Skidorterna klarade 2020 relativt väl med en beläggningsnedgång på ca 25% vilket bara en handfull marknader i Sverige kunde matcha. Primärt berodde detta på att sportlovet i princip var opåverkat, liksom sommarsäsongen som på många håll överträffade 2019. Det som förlorades var framförallt påsken, vilket syns på kurvan ovan som flackar ut helt mellan veckorna 15 och 25.
Beläggning över året 2019-2021 (feb) per vecka [streckad blå linje = rullande 12 månaders medelvärde] – Nyår, sportlov och påsk markerade
Ovan ser vi att beläggningen under nyår var något lägre än föregående år. Men om vi blickar framåt ser bokningsläget hyggligt ut för den kritiska perioden över sportlov och påsk. I pandemins osäkerhet har påbokningstiderna kortats väsentligt och möjligheterna tills sena avbokningar ökat. Det gör prognoserna mindre säkra än vanligt.
I motsats till de flesta alpländer som stängt skidorterna har Folkhälsomyndigheten snarast framhållit värdet av att vara ute i den friska fjälluften.
I diagrammet nedan ser vi att påbokningen (pickupen) framför allt skett under januari då veckorna 5-14 såg ett rejält lyft. Förutsatt att inga nya restriktioner införs eller att en ny våg av smitta skrämmer bort gästerna bör således hotellen på skidorter kunna lägga en bra grund för 2021 som helhet.
Beläggning On the Books svenska skidorter per vecka jan-dec 2020 (per 1 dec 2020, 1 jan 2021 och 1 feb 2021)
Källa: Benchmarking Alliance
./.