Annons:

Premium

Analys av halvårsrapporterna 2023: Tre globala trender inom hotellbranschen

De senaste veckorna har resebranschens delat med sig av sina halvårsrapporter. Mellan raderna av statistik och siffror syns tre tydliga globala trender. Av: Linda Iliste

1. Förändrade inkomster leder till ökad konsumtion av mid-market-hotell

När Hilton släppte sin kvartalsrapport kommenterade vd Christopher Nassetta att man inte skämdes för avsikten att erbjuda de bästa varumärkena på alla marknader. För att på så vis tjäna det segment som ligger mellan lyx och budget, på engelska kallat ”mid-market”.
– Därför att vi tror att det är här mest pengar kan tjänas de kommande tio eller 20 eller 30 åren.

Logiken är tydlig. När inkomster förskjuts förändras konsumenters beteendemönster. Antalet resenärer som väljer att flyga i premium economy-klass och boka hotell i medelsegmentet ökar stadigt. För hotellgrupper är det en typ av fastigheter som är relativt billiga att bygga och underhålla, vilket gör dem mer kostnadseffektiva i längden. Till skillnad från dyrare lyxhotell kan medelklasshotell vara mer lönsamma i relation till övergripande risker och nödvändiga insatser.

2. Efterfrågan på lyxhotell och prisvärda boendealternativ är större än utbudet

Nära nog samtliga av de stora hotellgrupperna har rapporterat att köplusten överträffar utbudet av rum. Något de belyser med talande kommentarer.

Airbnb går rakt på sak och meddelar att mängden billigare boenden som hyrs ut via deras plattform är betydligt mindre än efterfrågan på densamma.

Enligt Hyatt är gäster villiga att betala 15 procent mer per natt jämfört med samma period 2019.

Accor rapporterar att en allt större kundkrets tycks ointresserad av att känna till priser. De ställer i stället direkt frågor om lediga sviter.

Choice Hotels, profilerat som ett mer prisvärt alternativ, räknar med att 2023 års vinst kommer att landa mellan 255 och 265 miljoner dollar.

3. Resenärer inom lyxsegmentet berörs inte av prislappar; prismedvetna resenärer är benägna att jaga fynd

Välsituerade är mindre känsliga för ekonomisk oro än konsumenter med mindre tillgångar. Flera hotellkedjor ser också ett tydligt förändrat beteendemönster relaterat till disponibla resurser.

Kunder som har möjligheten att spendera mycket pengar tycks oberörda av högre priser. Hyatt meddelar till exempel att deras lyxhotell i mexikanska Cancún trots ökade priser och allmän oro överträffar fyrstjärnorna i området.

Samtidigt ändrar konsumenter som spenderar lägre summor sina resmönster och Hyatt ser en tillströmning på hotell i länder som generellt upplevs som mer prisvärda. Hotellbeläggningen i Jamaica har ökat med 11 procent, i Dominikanska Republiken med 16 procent.

Källa: Skift