Annons:

Premium

Analys av Göteborgs hotellmarknad: ”Det blir väldigt tufft”

I Göteborg finns 12 200 hotellrum. 2025 kan ytterligare 4 000 öppnas. De flesta i redan hotelltäta city, där konkurrensen mellan fyrstjärniga hotell blir stenhård.

Petter Stordalen älskar Göteborg ”för att han ser byggkranar överallt”. En del av dem är han själv skyldig till när han förstärker sin position som stadens hotellkung med Clarionhotell vid den klassiska biografen Draken på Järntorget och i skrytbygget Karlatornet. Dessutom ska han operera kinesiska Geelys hotell på Lindholmen, sannolikt ämnat som personalhotell åt bilutvecklare. När nybyggena öppnat kommer Stordalen att driva 2725 rum i Göteborg.

Men norrmannen har rätt i att Göteborg växer och det gör även hotellbranschen. Mellan 2000 och 2019 fördubblades antalet gästnätter i regionens hotell, medan EU:s hotelltillväxt stannade på 50 procent. Privatgäster stod för 47 procent av bokningarna i Göteborg.

Under de senaste tio åren har 14 Göteborgshotell stängt och lika många öppnat. Men antalet rum har ökat kraftigt: 2012 öppnade Stordalen sitt Clarion Hotel Post 540 rum intill Centralen, året därpå fyllde Radisson Blu på med 265 rum i Riverside Hotel, 2014 kom Dockyard med 148 rum och nästa år byggde Gothia Tower ut med 475 rum.

Trots tillväxten har optimismen vuxit bland regionens hotellägare. Ända tills pandemin slog till i fjol. I en rapport beställd av destinationsbolaget Göteborg & Co samt Business Region Göteborg pekar konsultbyrån Annordia på att rumsbrist var en flaskhals för regionens tillväxt åren 2017 – 2019.

Svårigheten att tidvis hitta hotellrum drev upp beläggningsgraden till 68 procent, mot rikssnittet 58 procent. Bristen ledde till högre priser och RevPAR landade 2019 kring 800 kronor, mot rikets 600.

Det är bakgrunden till de stora planerna på 4 000 nya rum inom fyra år. Men så var den där pandemin och vad den kan leda till. Annordia räknar med att 2 800 nya hotellrum ”med säkerhet kommer att öppnas fram till 2023”. Här är de största:

Scandic Göteborg Central öppnar nästa år 451 rum.

ESS Group öppnar 233 rum nästa höst i Platzerbyggda Jimmy’z.

Liseberg får 457 rum i sitt Grand Curiosa Hotell 2023.

Clarion får 477 rum i Draken och 300 i Karlatornet 2023.

Geely öppnar 2023 sitt hotell på Lindholmen med 254 rum.

Dessutom växer hotellkapaciteten i Göteborgs kranskommuner. I mars invigde Petter Stordalen The Weaver med 370 rum i Mölndal, bara några kilometer söder om Liseberg. Om några veckor öppnar Scandic sitt flygplatshotell med 223 rum på Landvetter.

Full fart framåt med sikte på ett pandemifritt Göteborg alltså. Men Uwe Löffler, vd och grundare till hotellkedjan Ligula, befarar att allt inte blir så ljusblått som i Annordias rapport:

– Jag tror det blir väldigt tufft och tar lite tid innan de nya hotellen blir fyllda. Liseberg och ESS har lite annan inriktning och klarar sig nog bättre. De har 700 rum som kanske tar gäster från de andra, inte minst Gothia som har många Lisebergsgäster. Och i Liseberg är skattepengar inblandade.

Uwe Löffler betonar också att mycket är oklart om läget efter pandemin:

– Alla spekulerar. Rapporten tar inte hänsyn till externa faktorer som påverkar privatekonomin, till exempel om det kommer en hög fastighetsskatt. Eller om Bromma läggs ner eller kronan stärks.

Han tror att alla nybyggen sätter press på lönsamheten:

– Jag anser att behovet av fler hotellrum i Göteborg är överdrivet, staden är ingen metropol. Samtidigt kan det bli svårt att hitta kvalificerade medarbetare som kockar och chefer, när vi sparkat hälften under pandemin. Det kan leda till högre kostnader.

Annordias rapport pekar på ett par faktorer som kännetecknar Göteborgs hotellmarknad:

Strukturen är homogen med 70 procent av rummen i fyrstjärniga hotell och 25 procent i trestjärniga. Prisstrukturen är sammanpressad med 90 procent av rummen mellan 800 och 1 300 kronor. Alla planerade hotell, utom Liseberg och Jimmy’z, är traditionellt inriktade på affärs-, konferens- och privatgäster.

Slutsatserna är att Göteborg behöver ett mer diversifierat hotellutbud när privatgäster står för en allt större andel av besökarna. ”Genom den kraftiga utbyggnaden av hotellkapaciteten på kort till medellång sikt kommer konkurrensen att öka på marknaden. Det kan tvinga befintliga hotell att se över sin produkt och sitt erbjudande. Vissa av de befintliga hotellen kan behöva anpassa såväl hotellrum som mötesutrymmen för att kunna ta emot fler privatgäster”, skriver Annordia.

Det är också relativt ont om billiga rum som kan bredda kundkretsen. Samtidigt kan det finnas plats för fler hotellrum i premiumsegmentet, staden har i dag bara två femstjärniga hotell.

Analys: Leif Holmkvist

Fakta

Före pandemin

# 2019 såldes 2,5 miljoner hotellnätter i Göteborgs stad.

# I de 12 kranskommunerna såldes då 0,5 miljoner nätter.

# I hela Sverige såldes omkring 25 miljoner nätter 2019.

# Enbart i Berlin såldes 25 miljoner nätter samma år.

# Beläggningsgraden i Göteborgs stad var 72 procent.

# Snittpriset för ett hotellrum var 1 111 kronor.

# RevPAR för stadens hotell var 805 kronor.

Under pandemin

# 2020 föll antalet belagda nätter till 1,1 miljoner.

# Beläggningsgraden halverades till 36 procent.

# Snittpriset sjönk från med 20 procent till 900 kronor.

# RevPAR föll under pandemin till 322 kronor.

(Källa: Annordia)