Annons:

Premium

Singita om framtidens safariturism: ”Vi försöker hålla allt inom tio mils radie”

”Jag skulle säga att vi jobbar med bevarande och miljövård snarare än bara hotellnäring”

Familjeägda Singita är specialiserade på ultralyxig vildmarksturism med riktpunkten att ”touch the earth lightly”. I portfolion finns 16 safaristrugor och -camps i Sydafrika, Zimbabwe, Tanzania och Rwanda. Som grupp är de kända för minutiös design och några av de främsta guiderna och spårarna på den afrikanska kontinenten. 

Men än mer för sina insatser för djur, natur, närmiljö och människor – Singita betraktas allmänt som en de främsta ekoturismpionjärerna. Jo Bailes, som tillträde som vd tidigare i år, är andra generationens hotellägare. Enligt honom handlar allt om ”kärlek, energi och passion”.

– Vi har ett avgörande syfte med allt vi gör, en 100-årig vision som handlar om att för kommande generationer skydda de vackra områden vi finns i, som av olika skäl är mer och mer hotade. Jag skulle säga att vi jobbar med bevarande och miljövård snarare än bara hotellnäring, svarar Jo Bailes på frågan om hur han ser på verksamheten. 

Sedan Singita grundades 1993 – av Jos pappa Luke som i dag sitter som styrelseordförande – har gruppen varit en väsentlig pusselbit av den safariturism som vuxit fram. 2001 blev Singita Lebombo en av de allra första safaristugorna som öppnade på en privat förvaltad del av Krugerparken. Tre år senare öppnade intilliggande Singita Sweni. 

Plats 15 på World’s 50 Best Hotels 2023-listan har tilldelats de två som en helhet. I motiveringen framgår tydligt att Singitas företagsfilosofi grundad i samhälleliga och miljömedvetna principer väger tungt i utslaget. Liksom deras vinst av 50 Best-organisationens hållbarhetspris Flor de Caña Eco Hotel Award 2023. 

– Varumärkets styrka, inklusive alla priser och erkännanden, tillskrivs i grund och botten våra anställda. Vi har den mest fantastiska, engagerade personalen. De tror på syftet, och jag vill tro att de jobbar med oss för att det är ett djupt kulturellt arbete snarare än ”bara ett jobb”, säger Jo. 

På så vis går han i sin pappas visionära fotsteg. Jo menar att han är förvissad om att generositet är en av de viktigaste värderingarna att förmedla.

– Vi är väldigt generösa med vår tid. Eftersom vi är så små – de flesta av våra stugor har bara tolv rum – blir det en otroligt intim upplevelse. Vår personal lär känna våra gäster väldigt väl, det går bortom en tjänsterelation och blir en gemensam erfarenhet. Gäster, guider och spårare blir ofta vänner för livet.

”Millennials vill ha inkludering och hållbarhet. Det är nästa generations två drivande krafter”

Med så tydliga värderingar och principer, hur ser Singita på framtidens safariturism? 

– Just nu är vi mitt uppe i en förenklingsprocess. Vi vill förse människor med som är nödvändigt, men för övrigt hjälpa gäster slippa fatta för många beslut under sin vistelse. 

Ett exempel på det är hur man förenklar rummen. ”Declutter” som Jo säger; bort med överflödiga inredningsprylar som distraherar från det verkliga glansnumret – naturen utanför. Att korta ner alla menyer är en annan förändring.

– Gammal lyx handlade om att ge gäster många valmöjligheter. Nu behöver våra stugor i stället vara mer självförsörjande och vi försöker hålla allt inom tio mils radie. Om en gäst ber om en kopp matcha blir vårt svar att ”tyvärr, vi befinner oss i Afrika och har inte importerat något te från Japan, däremot har vi den här lokala råvaran från bushen”.

Det kan vara en besvärlig företagsfilosofi i kombination med devisen att ”kunden alltid har rätt”. Jo Bailes menar dock att World’s 50 Best-utmärkelserna hjälper Singita att känna självförtroende, en övertygelse om att de är på rätt spår. När de blickar framåt framträder 2030 som ett avgörande år.

– Då kommer 70 procent av våra gäster att vara millennials och yngre. Det är också en övergång från ett ledarskap till ett annat. 

Innebär det att Singita upplever att millennials och generation Z förväntar sig olika saker?  

– Ja, jag skulle säga att millennials vill ha inkludering och hållbarhet. Det är nästa generations två drivande krafter. Turligt nog handlar vår affärsmodell om inkludering. Vi jobbar mycket med närsamhället i många projekt, det rör allt från natur och biologisk mångfald till att stötta små och mellanstora företag. Vi har just lanserat kulturprojekt med huskonstnärer och samarbetar med modeskapare som Thebe Magugu.

Och hållbarheten? Den har Singita som sagt fått mycket uppmärksamhet för. Många av de goda resultaten på just Lebombo och Sweni beror på ett nära samarbete med ideella organisationen Bioregional. Man har bland annat en återvinningsgrad på 92 procent, en bra bit över det sydafrikanska genomsnittet på 54 procent. Användningen av diesel har sjunkit med 70 procent i takt med att solceller och Teslabatterier installerats. De krympta matsedlarna innehåller mer vegetariska rätter. Listan fortsätter, men Jo vill på sätt och vis inte prata om den. Inte för att han inte är stolt, utan för att den är så självfallen för honom.

– För mig ska hållbarhet vara en given del av all hotellverksamhet. Men, vi behöver göra ännu mer och den här utmärkelsen hjälper oss i vår förvissning om att fortsätta jobba för Afrika. Det finns ingen tid för vila.

Att bo i en stuga kostar från 23 000 SEK per dygn.