”0,53 procent av allt flygbränsle under 2024 väntas vara SAF”
Redan innan flyttlasset mitt gick till London var besöken i staden flitiga. Inte minst för att Ryanair på den tiden ibland sålde enkelresor från Skavsta till Stansted för 9 kronor. Helt sanslöst säger jag nu, eftersom det alltid är lätt att vara efterklok.
I allmänhet brukar också Ryanair ligga till grund för de flesta upprörda diskussionerna vad gäller flygbranschens mest skamlösa påhitt. Genom åren har man luftat förslag på allt från ståplatser till att ta betalt för toalettbesök.
Sammantaget måste dock sägas, att det mest skamlösa som just nu pågår i branschen är den allmänna idén om att flyget skulle vara grönt och miljövänligt.
Det började med att flera stora bolag bestämde sig för att sluta använda engångsplast. Just innan pandemin slog sig till exempel British Airways stolt över bröstet för att man infört ”hållbart uppbringade” bestick och filtar.
Klipp till 2023 och flertalet europeiska bolag lanserade reklamslogans som lät som om de löst problemet. Tydligen kunde vi alla ”flyga mer hållbart” bara vi valde Lufthansa. Eller ”resa bättre och hållbart” när vi bokar Air France-KLM. Etihad menade sig vara ”förkämpar för miljön” som erbjöd sina resenärer ”total sinnesfrid”.
Här gick slutligen den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority (ASA), in. Bolagen knäpptes på näsan för vilseledande formuleringar. Flygets faktiska påverkan på klimatförändringarna återspeglades helt enkelt inte korret, enligt ASA.
När Virgin Atlantic i slutet av november flög en Boeing 787:a över Atlanten tankad med 100 procent SAF (Sustainable Air Fuel) sa Virgin samtidigt att det var första gången ett trafikflygplan korsade Atlanten på ett hållbart sätt.
Den brittiska handelsorganisationen Airlines UK höll med: det var ”en viktig milstolpe” som visade ”en glimt av framtiden”.
Snabbt påpekade dock Aviation Environment Federation (AEF) – den främsta ideella organisationen i Storbritannien som arbetar med flygets miljöeffekter – att flygningen var bra, som ett vetenskapligt test för att analysera hur SAF fungerar. Men att vi de facto är årtionden från utsläppsfritt flyg eftersom ett avfallsbaserat bränsle per definition inte kan skalas upp på ett hållbart vis.
Under FN:s miljötoppmöte i Dubai, som pågick samtidigt, visade flygbolagens internationella organisation IATA:s egna beräkningar att infasningen av hållbart flygbränsle går trögt. Bara 0,53 procent av allt flygbränsle under 2024 väntas vara SAF. Till en kostnad av 25 miljarder kronor, det vill säga en knapp procent av hela bränslenotan på 2 912 miljarder kronor.
Flyget är viktigt. Att på allvar arbeta för att det ska bli mer hållbart är inte gallimatias. Det är viktigt att uppmuntra alla positiva initiativ – från bestick till SAF – eftersom många bäckar små är en sanning.
Det är däremot inte en sanning att påstå att vi redan är där.
Det är pinsam greenwashing som inte bara gör planeten en otjänst utan också utgår från att vi konsumenter och vanliga dödliga resenärer skulle vara dumma. Det är vi inte.
Kavla upp ärmarna och ta klarsynt itu med de verkliga problemen i stället för att lägga tid och pengar på genomskinligt PR-spinn.