Flyget står för några enstaka procent av världens CO2-utsläpp, men får oproportionerligt mycket stryk i debatten om flygskam. Men i Dubai lär flyget inte stå högst på världsledarnas långa lista över klimatfrågor som måste får ett svar.
För att visa att SAF (Sustainable Air Fuel) är säkert flög pr-skickliga Virgin förra veckan en 787:a från Heathrow till John F Kennedy på bränsle huvudsakligen gjort av fetter och en mindre del syntetisk fotogen från majsrester. Det var första gången ett trafikflygplan korsade Atlanten på ett hållbart sätt. Men först var faktiskt Gulfstream, som veckan innan flög en G600 med miljöbränsle åt andra hållet.
Aviation International News rapporterar också om privatflygets reaktioner efter tidningen Guardians artiklar om kändisars och oligarkers CO2-utsläpp från sina privatjet. 200 höjdare genererade lika mycket koldioxid som 40 000 vanliga britter.
Affärsflyget intresseorganisation EBAA (European Business Aviation Association) beklagar att Guardian plockar russinen ur kakan och bortser från den nytta privatjet gör för affärer, ekonomi och tillväxt.