”I dag kostar SAF fyra, fem gånger mer än vanligt jetbränsle”
Den internationella flygorganisationen IATA bedömer att det i år kommer att produceras drygt 1,5 miljarder liter SAF (Sustainable Aviation Fuel). Det är i linje med förra årets mål att tredubbla produktionen 2024.
Men det svarar ändå bara mot cirka 0,5 procent av flygets bränslebehov. För varje liter SAF eldar flygbranschen alltså upp 200 liter oljebaserat jetbränsle, i normala temperaturer flygfotogen som är en soppa mitt emellan bensin och diesel på raffineringsstegen.
Men utvecklingen av SAF går i exponentiell fart och IATA räknar med att det 2030 finns 140 större producenter av förnybart bränsle. De ska då kunna tillverka 51 miljarder liter SAF. Om bränslebehovet är konstant med fler, men snålare, motorer i luften skulle SAF kunna stå för en sjättedel av förbrukningen om sex år.
I dag kostar SAF fyra, fem gånger mer än vanligt jetbränsle, men ökad konkurrens i tillverkningsledet skulle kunna pressa priset. Samtidigt växer pressen från resenärerna på mer hållbart flygande, vilket ökar efterfrågan och pressar upp priset.
Ambitionen från politiskt håll är att SAF ska minska CO2-utsläppen med 5 procent till 2030 på vägen mot netto-noll-utsläpp 2050. IATA bedömer att SAF ska kunna svara för 65 procent av den minskning som krävs för att nå nollutsläpp.
I dagens och de närmaste årens produktionsanläggningar tillverkas 80 procent av det förnybara flygbränslet av olika former av animaliska rester som frityrolja, fett och slaktavfall. Det tekniska lyftet för SAF kommer när raffinaderier konverteras till att tillverka flygbränsle av restprodukter från jord- och skogsbruket. IATA har uttryckt önskemål om att politiken subventionerar en sådan omställning.