Annons:

Premium

IATA-chefen: Nollutsläpp ger högre flygpriser

Flygpassagerarna kommer att få högre biljettpriser när branschen går mot sitt mål att minska utsläppen till noll till 2050, säger chefen för en global branschorganisation för flyget, IATA. Text. Janne Sundling

”Du kan inte förvänta dig att en bransch som i genomsnitt gör 1 dollar i vinst per kund ska absorbera de ökningarna vi har sett”

Willie Walsh, som är generaldirektör för IATA, International Air Transport Association, som omfattar de flesta av världens stora flygbolag, efterlyser snabbare åtgärder i Europa för att öka produktionen av grönare Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Flygpriserna har redan ökat i år till följd av högre priser på fossilbaserat flygbränsle.

– Du kan inte förvänta dig att en bransch som i genomsnitt gör 1 dollar i vinst per kund ska absorbera de ökningarna vi har sett, sa Walsh till reportrar vid ett årligt mediamöte.

– Framöver när vi ser ökningar av koldioxidkostnader måste det bli en inverkan på biljettpriserna när branschen övergår till nettonoll. Flygbolagen kan inte absorbera ökade kostnader, fortsatte han.

Miljögrupper hävdar att högre resekostnader kommer att bidra till att minska utsläppen genom att bromsa tillväxten i trafiken.

Men Walsh berömde i stället USA:s ansträngningar för att öka produktionen av rena bränslen, i kontrast till europeiska invändningar om att de nya amerikanska incitamenten kan skapa ojämna villkor.

– I USA är det känt att hållbara flygbränslen är en del av svaret och de är starkt fokuserade på ytterligare produktion, sa Walsh enligt Reuters.

Han avfärdade EU:s åtgärder för att tvinga flygplatser att erbjuda ökat utbud av SAF, som ”nonsens” eftersom det grönare bränslet inte är allmänt tillgängligt.

I juli stödde EU-parlamentet regler om flygbränsle som ställer upp bindande mål för ersättning av fotogen med mindre förorenande källor, samtidigt som definitionen av vad ett grönt bränsle kan vara utvidgas.

I USA har Biden-administrationen lanserat en regeringsutmaning att leverera minst 3 miljarder gallon SAF-bränsle per år till 2030.

Årets amerikanska Inflation Reduction Act inkluderar betydande subventioner till SAF-industrin i form av skattelättnader, men europeiska industriledare har menat att lagstiftningen är orättvis.