”Den här flygningen bevisar vad vi kan åstadkomma genom att samarbeta, men det behöver fortfarande göras mer för att öka tillgängligheten och användningen av hållbart flygbränsle”
– Vi har gjort vårt bästa för att genomföra den mest klimatvänliga kommersiella flygningen i historien. En stor utmaning är fortfarande tillgången till hållbart flygbränsle (SAF). Den här gången var vi tvungna att transportera SAF från Sverige med lastbil då det inte finns tillgängligt i Norge. Det är ett stort problem som behöver adresseras för att skapa en mer hållbar flygindustri, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.
Det hållbara flygbränslet som transporterades från Gävle är producerat av bränslebolaget Neste. Inför tävlingen köpte KLM tillräckligt med hållbart flygbränsle för att täcka 100 procent av flygningens bränslebehov, vilket ger en minskning av det totala klimatavtrycket med upp till 80 procent. På grund av rådande EU-lagar är det dock inte tillåtet att flyga med 100 procent SAF på kommersiella flygningar, och därför blandades bränslet med konventionellt flygbränsle före tankning på plats i Trondheim.+
Utöver SAF använde KLM även 100 procent elektrisk markdrift med hjälp av norska Widerøe Ground Handling. Genom att elektrifiera maskinflottan minskas utsläppen på marken, vilket bidrar till den totala minskningen av flygets koldioxidutsläpp. För att minska bränsleåtgången och utsläppen under flygningen valde KLM att beställa lokal catering på plats i Trondheim, för att därefter servera maten till passagerarna på flygplatsen redan innan ombordstigningen. Det resulterade i en minskning av flygplanets vikt med över 300 kilo. Väl i luften flög piloterna så rakt som möjligt samtidigt som de med hjälp av avancerade väderprognoser flög i luftlager där planet inte lämnar kondensspår i atmosfären, vilket bidrar till en mer hållbar flygning.
– Vårt mål är att minska utsläppen med 30 procent per passagerare och kilometer till 2030, jämfört med 2019. Nyckeln till att uppnå detta är att bland annat att öka användningen av hållbart flygbränsle med 10 procent till 2030, samt att modernisera vår flotta som år 2028 ska bestå av 64 procent bränslesnåla flygplan, säger Gijs van Popta, chef för AIRFRANCE och KLM i norra Europa.
– För att förverkliga visionen om framtidens hållbara flyg behöver vi samverka med aktörer både inom och utanför branschen, bland annat beslutsfattare, partners, branschkollegor och konsumenter. Den här flygningen bevisar vad vi kan åstadkomma genom att samarbeta, men det behöver fortfarande göras mer för att öka tillgängligheten och användningen av hållbart flygbränsle, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.
Slutresultatet från hållbarhetstävlingen presenteras under sommaren.