”28 procent svarar att de är trötta på att höra om klimatförändringar”
Redan 2012 skrev Tripadvisor i en rapport att ”den gröna restrenden tar fart”. I ett panelsamtal under resekonferensen Skift Global Forum i New York City i september i fjol framhöll dock Expedia Groups vd Peter Kern att det förvisso går att se modifierade beteendemönster, men att förändringens vindar blåser långsamt.
En ny global undersökning genomförd av Booking.com understryker Peter Kerns påstående. 84 procent av de tillfrågade svarar att det är viktigt för dem att göra hållbara resval, men 45 procent anser inte att det är en oro som avgör vid planering eller bokning av en resa.
28 procent svarar att de är trötta på att höra om klimatförändringar; 33 procent att de tror att miljöskador på grund av klimatförändringarna redan inträffat och att deras individuella val av resor inte kommer att göra någon nämnvärd skillnad.
44 procent av de tillfrågade uppger att myndigheter kan göra den största skillnaden snarare än enskilda resenärer; 43 procent uppger detsamma om reseföretag.
Booking.com tolkar detta som en mottrend, och att ”nya insikter visar att det globalt kan växa fram en känsla av trötthet, pådriven av de fortlöpande utmaningar som resenärer upplever för att kunna göra mer hållbara resval”.
För att underlätta mer hållbara resval meddelar Booking.com att företaget strävar efter att publicera ”tillgängliga, pålitliga och begripliga resealternativ som kan hjälpa till att öka resenärers omställning [till mer hållbara val]”. För att nå dit hoppas man använda miljöcertifieringar från tredje part.
– Även om uppgifterna visar att hållbart resande fortsätter vara viktigt, visar de också att det finns mer att göra när det kommer till branschsamarbeten för att påskynda de nödvändiga ansträngningar som gör hållbara resval lättare, vilket vi är fortsatt engagerade i. Vi känner oss uppmuntrade av att undersökningen visar att konsumenter har positiva intentioner och motivering att resa mer hållbart, säger en talesperson från Booking.com.
Undersökningen är genomförd bland 31 000 resenärer i 34 länder och territorier i Europa, Afrika, Asien, Syd- och Nordamerika. Alla tillfrågade är över 18 år, involverade som beslutsfattare i sina resor, har rest minst en gång de senaste 12 månaderna och planerar att resa igen under 2024.