Annons:

Premium

Hållbarhet: fyra trender som kan förändra turismnäringen

Från innovationer inom flygbränsleproduktionen – till hotell som samarbetar med ideella organisationer för att skydda närmiljön. Det här är fyra övergripande trender som på sikt kan skapa mer hållbara omständigheter inom turismnäringen. Av: Linda Iliste

I pandemins kölvatten må ordet ”flygskam” fallit bort från rubrikerna. Det innebär däremot inte att hållbarhetsfrågor och behovet av att ställa om försvunnit. Tvärtom har flera globala aktörer inom turismnäringen meddelat målmedvetna planer på till exempel minskade koldioxidutsläpp och stöd till lokalsamhällen och -ekonomi.

Travel News identifierar fyra trender och innovationer på marknaden som på sikt kan förändra hur vi reser – och hur företag inom branschen arbetar. 

1. Nya generationer av hållbart flygbränsle

Kan flyget bli fossilfritt? Flera flygbolag har en uttalad ambition att minska sitt klimatavtryck och göra flygresor mer hållbara än i dag. För att nå dit ingås även nya samarbeten och bildas nya företag för att till exempel försöka producera en ny generation av hållbart flygbränsle. 

Ett forskningsprojekt där IVL Svenska Miljöinstitutet, energibolaget Jämtkraft, Chalmers och Lunds universitet samverkat har visat, att genom att fånga in koldioxid från kraftvärmeverk och sedan tillsätta vätgas går det att framställa flygbränsle som har upp till 86 procent mindre koldioxidutsläpp än jämförbara fossila alternativ. Bränslet går dessutom att producera till ett konkurrenskraftigt pris. I Östersund ska Jämtkraft med samarbetspartners kunna ha en flygbränsleproduktion igång 2026.

Ett annat exempel är HySkies som drivs av Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS. Projektets mål är att i Sverige 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle, SAF. SAF, eller elektrobränsle som det också kallas, framställs med fossilfri el, i HySkies fall infångad koldioxid från fjärrvärmeproduktion. Om det går vägen skulle SAS kunna förses med minst 25 procent av flygbolagets globala behov av hållbart flygbränsle år 2030.

Många flygbolag gör också så-kallade gröna satsningar direkt. Air New Zealands initiativ för att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser år 2050 kallas ”Flight NZ0”. American Airlines har som målsättning att vara koldioxidneutrala samma år.

Hawaii.

2. ”Pledge programs” för att skydda resmål

En av massturismens mest kända skuggsidor är dess ofrånkomliga påverkan på miljö, natur och kultur. I länder på alla kontinenter införs olika slags ”pledge programs”, en slags överenskommelse med syfte att skapa mer varaktiga lokala förändringar. 

På Hawaii införde organisationen Kanu Hawaii i april ”Pledge to Our Keiki”. Ett initiativ som bland annat innebär att turister kan åta sig att på olika vis skydda ön under sin vistelse, till exempel genom volontärarbete. The Costa Rican Tourism Board lanserade ”Pura Vida Pledge” i ett tidigt skede av pandemin, hösten 2022. Åtagandet syftar till att utbilda besökare om den verkliga innebörden av ansvarsfull turism och de åtgärder resenärer kan vidta för att göra påtaglig skillnad för lokalsamhället. 

Researrangören G Adventures, specialiserad på äventyrsresor för små grupper, erbjuder vad man kallar ”The Jane Goodall Collection”. Upplevelser centrerade runt vilda djur, skapta för att ta ansvar för detsamma.  

Norwegian Spirit i Sydney Harbour

3. Nya normer inom kryssningsbranschen 

Enligt siffror från statistikportalen Statista kommer det 2027 genomföras cirka 40 miljoner kryssningar om året. En svindlande prognos för en bransch som står inför liknande utmaningar som flyget. De stora passagerarfartygen drar mycket energi i förhållande till antalet personer och utsläppen är höga.

– Så gott som alla rederier investerar i gröna initiativ, från att se över sitt klimatavtryck till att få kontroll över utsläppen, säger dock Colleen McDaniel, chefredaktör för Cruise Critic.

Den legendariska ”hurtigruten” i Norge betjänas till exempel med ett nytt rederi, Havila Kystruten. Flottan består av fyra så-kallade plug-in hybrider, fartyg som kan kryssa på el i fyra timmar. Det innebär en delvis utsläppsfri seglats. Från och med 2030 måste alla fartyg som kryssar i de norska världsarvsfjordarna göra det utsläppsfritt. 

Ett annat rederi som vill ta ansvar är franska Compagnie du Ponant. De skickar bland annat team av antropologer, naturvetare- och forskare till resmål man planerar att börja kryssa till. Genom att i förväg träffa myndigheter och organisationer syftar man bedöma sin påverkan och förstå lokala behov. 

Grand Hôtel anses av många vara Sveriges bästa hotell.

4. Lyxhotell gör insatser för närmiljön 

Lyxhotell och -resorter som profilerat sig på särskilt natursköna platser berör oundvikligen närmiljön. En trend på stark frammarsch är att på olika sätt minska den påverkan genom lokala program, insatser och aktiviteter. De involverar ofta både ideella organisationer med spetskompetens samt de egna gästerna. Genom utbildning vill man på längre sikt förändra beteenden och bidra till att bevara snarare än fördärva. 

Det finns otaliga exempel på hotell som jobbar med att värna närliggande korallrev, organisera skärpplockning på stränder och på olika sätt skydda djurbestånd. På Maldiverna är det exempelvis vanligt att resorter samarbetar med ideella organisationer specialiserade på att skydda havet, så som kollaborationen mellan Six Senses Laamu och The Olive Ridley Project, Blue Marine Foundation och The Manta Trust. 

Utanför Nicaraguas kust arbetar Rancho Santana ihop med vildvårdsorganisationen Paso Pacifico för att skydda havssköldpaddor i deras naturliga habitat. Clayoquot Wilderness Resort i västra Kanada tar med gäster på utflykter till avlägsna öar där man hjälper till att avlägsna avfall, bråte och dylikt från de marina miljöerna.