Varför finns Flixbus? (Svara högst tre meningar.)
FlixBus finns för att alla ska ha möjligheten att upptäcka världen och återförenas med sina nära och kära på ett bekvämt, pålitligt och prisvärt sätt – utan att det ska ha en negativ påverkan på klimatet. Vi tror på multimodala kollektivresor och arbetar för att vara ett grönt alternativ inte bara med vår fordonsfärg utan även genom att vara i framkanten av den tekniska utvecklingen och omställningen till hållbara drivmedel. Målet är att FlixBus-resor ska bli helt klimatneutrala till 2030.
Vad är ni mest stolta över när vi summerar 2019?
Under 2019 har vi i Sverige gått från att ha en miljon till två miljoner passagerare – en fördubbling! FlixBus har under året också tagit fram ett klimathandlingsplan för att globalt bli 100 procent klimatneutralt fram till 2030. Företaget planerar att vara först i världen med att testa bränslecellsbussar i långdistanstrafik i samarbete med det tyska teknologiföretaget FST, Freudenberg Sealing Technologies. Under 2019 har vi FlixBus lanserat flygbussresor till Arlanda och ansökt om att trafikera tåg under namnet FlixTrain i Sverige.
Vad blir er största utmaning 2020?
I år kommer FlixTrain till Sverige vilket är en väldigt stor, utmanande och framförallt – kul satsning. FlixTrain kommer integreras med FlixBus och målet är att erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats, med nya resesträckor utan långa bytestider. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen. 2020 blir året där vi helt tillägnar oss kunden och att ge en utomordentlig service vid alla beröringspunkter: när de bokar, när de reser och genom exceptionell kundvård.
Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier: service och support, produktkvalitet och produktutveckling, marknadsföring och branschaktiviteter. Vad tycker ni själva är ert starkaste kort och hur märker era kunder detta?
Produktkvalitet/produktutveckling: FlixBus jobbar kontinuerligt för att förhöja hela reseupplevelsen och i våras blev Sverige först på FlixBus-marknaden i Europa att erbjuda passagerarna gratis medieunderhållning ombord på bussen. Med lanseringen av FLIXtainment Onboard Entertainment System får passagerare en underhållning i världsklass så snart de kliver ombord på bussen.
Satsningen på att ta fram bränslecellsbussarna är det viktigaste produktutvecklingen för bolaget globalt, då den kan ha en avgörande roll i bussarnas klimatomställning till att bli klimatneutrala innan 2030.
Sist men inte minst, produktdiversifiering och tågexpansion till Sverige är helt klart viktigt att nämna!
Grand Travel Award är Travel News äldsta och mest prestigefyllda utmärkelse. Det har delats ut 27 gånger och de allra flesta gångerna har det skett i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm med en efterföljande fest i Gyllene Salen.
Festligheterna inleds med Travel News Studio, ett seminarieprogram med keynote speakers från reseindustrin och samtal om turism och tillväxt. Reseindustrin är idag världens största näringssektor och sysselsätter 10 procent av världens befolkning. Vårt mål är att en gång om året samla reseindustrins viktigaste makthavare på scen och i publiken.
De nominerade i transport inrikes är:
BRA, Destination Gotland ,Flixbus, MTR Express, Norwegian, SAS, SJ, Tågkompaniet
Biljettpriser 2020
Seminarium samt Gala (1695:- + moms)
Du får, (från kl 15.00) seminarium , gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.
Boka din heldagsbiljett HÄR
Gala (695:- + moms)
Du får (från kl 18.00), gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.
Klara talare i år är Ibrahim Baylan, Sveriges näringsminister, Johan Elwin, grundare och CCO, Chief Commercial Officer på Etraveli, Europas största digitala resebyrå och Per Christiansen, marknadschef på Momondo. Per blev tidigare i år utsedd till Sveriges bästa marknadschef i reseindustrin av reklamtidningen Resumé. Erika Charbonnel är framtidsanalytiker på Kairos Future. Erika är ansvarig för området resor och turism på Kairos Future. Hon har många års erfarenhet av turistnäringen, både som egenföretagare, konsult och som verkställande chef. Niklas Zhovnartsuk kommer och berättar om hur Viking Line utvecklar Östersjötrafiken samt Johan Bergqvist, Industry Manager på Shibsted kommer och berättar om hur vår marknadsföring bäst når den unga digitala generationen.
Fler talare kommer att annonseras inom kort. Det övergripande temat på Travel News Studio i år kommer att bli reseindustrins tillväxt i Sverige och globalt.
De nominerade i Grand Travel Award utses av en namnkunnig juryn och vinnarna vaskas fram genom en stor undersökning. De anställda på landets resebyråer får svara på frågor om tre variabler: 1. service och support, 2. produktkvalitet och produktutveckling, 3. marknadsföring och branschaktiviteter.
Bara att vara nominerad i Grand Travel Award är förstås en mycket god kvalitetsstämpel.
Grand Travel Award är ett samarbete mellan Travel News och undersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research AB.