Vad kan reseföretagen lära sig om Twitter?
– Vi rör oss i rätt snäva kretsar digitalt och det finns väldigt starka klusterbildningar på Twitter. Vi är vänner med och “följer” människor som liknar oss själva. Det innebär att man måste fundera både en och två gånger hur man som företag använder kanalerna. Att bara titta på “räckvidd”, antal “delningar” eller “retweets” duger inte längre.
Skiljer sig resebranschens twittrare från exempelvis mediabranschens twittrare?
– Mediebranschen har gjort Twitter till sin kanal. Diskussioner och debatter sker hela tider och om en fråga inte dyker upp på twitter så “finns den inte”. Men det är ingen naturlag som har gjort att det blivit så utan när tillräckligt många personer blivit tillräckligt aktiva så rullar det på av sig självt. Det tillståndet verkar inte ha infunnit sig för resebranschen ännu.
Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest: hur ska vi hantera alla digitala kanaler? Finns det någon övergripande strategi?
– Vi måste gå från “närvaro” till “aktivitet”. Sedan ska man inte stirra sig blind på dagens kanaler, vad som är stort i dag kan ha gått i konkurs om 3 år. I stället behöver man övergripande idé om vad man ska ha kanalerna till, våga testa, misslyckas och vara snabbrörlig.
Vilken twittrare tycker du bäst om?
Oj, det finns många bra. Jag rör mig ju själv i gränslandet mellan kommunikation, media och politik så många jag följer är twittrare som pratar om sådana saker: @dekaminski, @blisk, @rockspindeln, @TrulyTherese, @bakjour, @vassaeggen