Annons:

Norwegian inför GTA: ”Flygvett istället för flygskam”

Norwegian är ett av de nominerade flygbolagen till Grand Travel Award den 13 februari. Här berättar Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian om bolagets framgångar 2019 och utmaningar inför 2020.

Varför finns Norwegian?

Norwegians vision är att alla ska ha råd att flyga och vi har gjort det möjligt för fler att kunna resa och upptäcka världen. Norwegian började med några få inrikeslinjer i Norge och är idag ett av världens största lågprisbolag. Norwegian jobbar hårt för att bidra till ett hållbart flyg och har minskat utsläppen med över 30% de senaste tio åren – med nya, bränsleeffektiva flygplan och modern teknik.

Vad är ni mest stolta över när vi summerar 2019?

Att vi levererade den bästa kvartalsrapporten någonsin och att vi levererar enligt strategin om att gå från tillväxt till lönsamhet. Vi är även stolta över att vi fortsätter att minska utsläppen och bidra till ett mer hållbart flyg.

Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier: service och support, produktkvalitet och produktutveckling, marknadsföring och branschaktiviteter. Vad tycker ni själva är ert starkaste kort och hur märker era kunder detta?

Norwegian är ett modernt flygbolag som satsar på modern teknik, både vad gäller moderna, bekväma och bränsleeffektiva flygplan men även i alla andra områden som produktutveckling för att göra det enkelt, attraktivt och smidigt att resa med Norwegian.

Våra biljetter är flexibla för att passa olika resenärers behov vilket innebär att man kan själv påverka priset på biljetten. Med vårt stora linjenät kan våra resenärer upptäcka världen med ett och samma flygbolag.
Vi har en av världens yngsta och mest bränsleeffektiva flygplansflottor och har minskat utsläppen med över 30 procent de senaste tio åren.

Vad blir er största utmaning 2020?

Att få folk, framförallt i Sverige, att förstå att flyget behövs –det är utsläppen som ska minska, inte resandet. Vi förespråkar flygvett istället för flygskam.
Det är med ny teknik och nya flygplan som vi kan få ett hållbart flyg och branschen har redan gjort enorma framsteg med att minska utsläppen.

Ses vi på Grand Hôtel den 13 februari 2019? 

Hoppas det.

De nominerade bästa flygbolag Europa:

Air France/KLM, British Airways/Iberia, Finnair, LOT Polish Airlines, Lufthansa Group – Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa, SWISS, Norwegian, SAS, Turkish Airlines

Glada vinnare vid Grand Travel Award 2018. Foto: Anders Hammarström, Penny Lane Communication

Grand Travel Award är Travel News äldsta och mest prestigefyllda utmärkelse. Det har delats ut 27 gånger och de allra flesta gångerna har det skett i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm med en efterföljande fest i Gyllene Salen.

Festligheterna inleds med Travel News Studio, ett seminarieprogram med keynote speakers från reseindustrin och samtal om turism och tillväxt. Reseindustrin är idag världens största näringssektor och sysselsätter 10 procent av världens befolkning. Vårt mål är att en gång om året samla reseindustrins viktigaste makthavare på scen och i publiken.

Biljettpriser 2020

Seminarium samt Gala (1695:- + moms)
Du får, (från kl 15.00) seminarium , gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.
Boka din heldagsbiljett HÄR

Gala (695:- + moms)
Du får (från kl 18.00), gala med prisutdelning, middag med tre glas vin, öl eller alkoholfritt.

Boka din kvällsbiljett HÄR

Klara talare i år är Ibrahim Baylan, Sveriges näringsminister, Johan Elwin, grundare och CCO, Chief Commercial Officer på Etraveli, Europas största digitala resebyrå och Per Christiansen, marknadschef på Momondo. Per blev tidigare i år utsedd till Sveriges bästa marknadschef i reseindustrin av reklamtidningen Resumé. Erika Charbonnel är framtidsanalytiker på Kairos Future. Erika är ansvarig för området resor och turism på Kairos Future. Hon har många års erfarenhet av turistnäringen, både som egenföretagare, konsult och som verkställande chef. Niklas Zhovnartsuk kommer och berättar om hur Viking Line utvecklar Östersjötrafiken samt Johan Bergqvist, Industry Manager på Shibsted kommer och berättar om hur vår marknadsföring bäst når den unga digitala generationen.

Fler talare kommer att annonseras inom kort. Det övergripande temat på Travel News Studio i år kommer att bli reseindustrins tillväxt i Sverige och globalt.

De nominerade i Grand Travel Award utses av en namnkunnig juryn och vinnarna vaskas fram genom en stor undersökning. De anställda på landets resebyråer får svara på frågor om tre variabler: 1. service och support, 2. produktkvalitet och produktutveckling, 3. marknadsföring och branschaktiviteter.

Bara att vara nominerad i Grand Travel Award är förstås en mycket god kvalitetsstämpel.

Grand Travel Award är ett samarbete mellan Travel News och undersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research AB.

En kommentar

  1. Ingrid: Det absoluta lågmärket av Norwegian att införa avgift för kabinväskan på Lowfare biljett när problemet är att folk har större väskor kläder o taxfree på bagagehyllan...