Först ut på scen under Grand Travel Awards seminarium var Johan Lundgren som alldeles nyligen avgick som vd för Easyjet. På moderator Jan Wifstrands fråga om hur den gamla Easyjet-bossen, som är bosatt i London, nått Sverige erkände han att det var en resa med British Airways.
– Easyjet såg aldrig Sverige eller Skandinavien som en prioriterad marknad. Så då får man flyga med de här lite mer ineffektiva flaggskeppsbolagen istället, konstaterar Johan Lundgren.
Vissa rutter till Skandinavien finns, flera stycken till Köpenhamn exempelvis, men man har inte satsat på att expandera i större utsträckning.
– Skandinavien är, hur du än vänder och vrider på det, lite för litet med den modellen Eaysjet har. Jag är inte nära den svenska marknaden längre, men det man hör om hur flyg uppfattas bland regeringsmedlemmar och andra beslutsfattare, det lockar inte direkt heller till att göra stora investeringar. Vilket jag tycker är ganska unikt också.
Trots att Johan Lundgren vid årsskiftet lämnade sin roll på Easyjet talar han fortfarande om bolaget med stor samhörighet.
– Jag har varit där i över sju år och slutade först vid årsskiftet. Det var intensiva år, med covid och annat. Jag har inga andra uppdrag, utan det är tid för reflektion och att faktiskt få Easyjet ur systemet.
När det gäller flygbolagets storlek och position på marknaden understryker Johan Lundgren att ”Easyjet är det andra största flygbolaget i Europa i antal passagerare, och det åttonde största i världen” och beskriver Easyjet som ett unikt bolag i lågkostnadssegmentet.
– Egentligen är inte Easyjet ett traditionellt lågkostnadsbolag. Vi flyger från de dyraste flygplatserna, från de primära flygplatserna runtom i Europa. Men jämfört med Ryanair, som är en formidabel konkurrent, så flyger de från flygplatser du knappt hört talas om, så långt ut du kan komma.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2019/11/img_20191119_1123314504023867629486172.jpg?resize=1024%2C768&ssl=1)
Enligt Johan Lundgren är en av Easyjets största styrkor dess omfattande nätverk och strategiska positionering.
– En av sakerna som är fantastiskt med Easyjet är att eftersom vi är så pass stora i andra länder så har vi trafik som kommer in från två ställen. Det är inte som British Airways eller SAS som har trafik ut från sin hemmamarknad, men det kommer inte in lika mycket trafik från andra hållet.
Gatwick är Easyjets huvudsakliga nav, och Johan Lundgren ser på Heathrow som en mindre attraktiv flygplats för dem.
– Det är en kopiöst dyr flygplats. Det finns anledningar om att prata sig varm om Gatwick, vi har 79 flyg där och vi har inga flyg på Heathrow. Om frågan är om vi någon gång skulle gå in på Heathrow är svaret ja, om vi kom in med tio flyg. Men det finns inte tio flyg där.
Under sina sju år på Easyjet var Johan Lundgren med om flera förändringar.
– Easyjet är finansiellt sett väldigt, väldigt starkt. Vi är ett av få bolag som inte har några skulder utan är i net cash position. Under mina år startade vi verksamheten Easyjet Holidays. Den hade funnits tidigare och tjänade som mest 5 miljoner pund. Men vi startade igång det, satte upp det som ett eget bolag och kompletterade med andra förutsättningar. Så det gick på tre år från sex miljoner pund till 190 miljoner pund i ren vinst.
![](https://i0.wp.com/www.travelnews.se/wp-content/uploads/2019/07/img_20190707_1645503082861725341925886.jpg?resize=1024%2C768&ssl=1)
Easyjets kundbas är bred.
– Vår marknadsdirektör brukar säga att en Easyjet-kund är någon som har ett kreditkort och ett hjärta som slår. Det är väldigt brett, det räcker i stort sett. Vi har 100 miljoner kunder bara inom Europa.
När det gäller konkurrensen med Ryanair erkänner Johan Lundgren utan omsvep deras styrka, men lyfter samtidigt Easyjets annorlunda strategi.
– Vi är andra störst, vi har 100 miljoner kunder, de har väl 190 miljoner tror jag. I januari flög Easyjet 6,5 miljoner kunder, Ryanair flög 12–13 miljoner. De har en annan modell, de gör inga efterhandsanalyser för de vet om att är det billigt så kommer folk att resa. De har varit otroligt disciplinerade på kostnadssidan.
Pandemin innebar en stor utmaning för branschen, men flygandet har återhämtat sig.
– Vi är större än 2019. Jag såg flygstatistik från 2024, att det är det första året man kommit över hur mycket vi flög 2019. Alla länder och marknader har ökat förutom svenskt inrikesflyg. Det är helt unikt vad som försiggår här.
Johan Lundgren ser dock flygskam som en begränsad företeelse.
– Jag fick mest frågan om det för att de tyckte att det var roligt att det var en svensk uppfinning. Men det är i Sverige och kanske lite i Holland, men i alla andra länder jobbar regeringar faktiskt för att vi ska flyga mer. På ett hållbart sätt, förstås. Diskussionen handlar om hur vi kan flyga med mindre miljöpåverkan, vilken jag tycker är jättebra.
Framtiden för flygindustrin, särskilt i Europa, bedömmer Johan Lundgren vara stabil.
– Den ökning vi ser på andra marknader – Asia-Pacific, Afrika, Mellanöstern – den kommer att vara kraftigare än vad vi ser i Europa och i Nordamerika, där den är relativt välutvecklad. Tittar man på Afrika in till Europa kommer det att öka dramatiskt.