Så vinner ett bolag Grand Travel Award. Det enkla svaret är att bli uppskattad av kunderna. Nordic Bench vd Jan Ogner förklarar hur topp fem vaskats fram. Av: Leif Holmkvist.
Analysföretaget Nordic Bench som ansvarar för resultaten i Grand Travel Award har 15 års erfarenhet av branschanalyser och arbetar med den etablerade metoden Net Promotor Score (NPS).
Vd Jan Ogner förklarar hur tävlingen går till:
– Först av allt listar vi de största aktörerna inom respektive kategori. Därefter går vi ut med frågor i ett brett representativt slumpmässigt urval. De tillfrågade kvalificerar sig in i undersökningen genom egen erfarenhet av respektive bolag.
Om vi tar exemplet SAS får bara de som har flugit med bolaget ge betyg från 0 till 10 som är högsta betyg. Frågan gäller i vilken utsträckning de skulle rekommendera bolaget till andra.
– Vi räknar ihop poängen, delar med antalet svarande och får då ett genomsnittligt betyg. Vi frågar tre kategorier svarande: privatresenärer, affärsresenärer och branschfolk. Därefter vägs svaren samman till ett slutresultat.
I årets undersökning har 3 757 personer svarat på frågor, säger Jan Ogner:
– Det är dem vi sållat fram med erfarenhet av de bolag de ska bedöma.