Från början byggde våra priser på en undersökning i vilken resebyråanställda rangordnade de bästa leverantörerna. Men sedan tre år har vi breddat underlaget till att även rådfråga svenska folket och affärsresenärer. Det sker i en stor undersökning som görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
Hur många har svarat i årets undersökning?
– I årets undersökning har ett representativt urval om drygt 4100 svenskar kvalificerats till undersökningen. Den centrala kvalificeringen är att man har gjort minst en resa med minst en övernattning det senaste året. Utöver detta har också cirka 400 resebyråanställda fått möjligheten att deltaga i en specifikt utformad NPS-undersökning i syfte att fånga deras mer professionella uppfattningar om reseföretagen.
DU KÖPER RAPPORTEN OM GRAND TRAVEL AWARDS STORA UNDERSÖKNING FRÅN NORDIC BENCH HÄR!
Fakta om årets undersökning
Det är många nya vinnare jämfört med förra året, varför är det så?
– De två senaste åren har varit så kallade ”pandemiår” där resandet bland såväl affärs- som privatresenärer har varit i någon omfattning begränsat. Därefter har resandet återhämtat sig kraftigt, fler har rest i både privat och affärssyfte, och som ett resultat av detta har också fler reseföretag och varumärken använts av svenskarna i årets undersökning jämfört med tidigare. Detta gör att fler reseföretag/varumärken är med i konkurrensen av Grand Travel Award. Ett ökat resande med fler kunder ställer också större krav på reseföretagen, och här har alla har inte lyckats leva upp till kundernas förväntningar, vilket öppnar dörren för nya vinnare.
Vad ska de bolag som inte vinner i år göra för att vinna 2025?
– Det är just vad Benchmarkundersökningar handlar om. Alla mäter förstås sig själva i sin egen kundbas, och när man har gjort det ett tag blir de allra flesta företag intresserade av att veta mer om konkurrenterna. Det är just detta som Nordic Bench’s oberoende och transparenta benchmarkundersökningar ger svaret på. Här mäts alla i ett svenskt representativt urval med exakt samma metodik, vid exakt samma tidpunkt och exakt samma förutsättningar.
Johan Lundgren vinner Travel News hederspris 2025
Årets vinnare av Travel News hederspris Johan Lundgren var fram till årsskiftet den mäktigaste svensken i reseindustrin. Men det var inte självklart att den unge trombonisten från Bondsjöhöjden i Härnösand skulle landa i reseindustrin. Som tur var för oss kom han inte in på Musikhögskolan utan hamnade i stället i världens viktigaste och roligaste näring. 29 år gammal blev Johan Lundgren vd på halvmiljardbolaget Always. Några år senare landade han som nordisk koncernchef för Fritidsresresegruppen. Uppdrag: vända ett bolag som gick med 223 miljoner i förlust. Det gick förstås utmärkt, trots stenar på vägen som 9/11, lågkonjunktur och skenande oljepriser.
2004 kom tsunamin under vilken Johan Lundgren släppte fram stjärnan Lottie Knutson. Hon fick att axla nationens trauma när regeringen var på jullov eller gick på teater. Sen blev Johan Lundgren en ännu tyngre TUI-höjdare i London. Därefter skulle det bli lata dagar i solen på Mallorca. Men en grekisk flygbolagsägare var svår att motstå. Johan Lundgren tvingades att lämna sin analoga musikstudio på turistön för att ratta EasyJets 100 miljoner passagerare i 350 flygplan under 7 år. Där lotsade han med säker hand bolaget genom pandemin utan statliga bidrag och är nu ute på andra sidan med fler resenärer än någonsin tidigare. Hur är det möjligt? Svaret när man pratar med gamla medarbetare är ett bra fokus på medarbetarna och ännu mer fokus på kunderna. Visst låter det enkelt, men det gör det mesta i teorin.
Johan Lundgren är världsmästare när det kommer till praktik och följaktligen en självklart vinnare av Travel News hederspris 2025.
Årets vinnare:
Flyg Europa
- Finnair
- Norwegian
- Air France
- Lufthansa
- SAS
Kommentar: “Vi är så otroligt stolta över det här! Finnair är en bra produkt. Vi har ett otroligt starkt band mellan våra huvudstäder, Stockholm och Helsingborg, där vi har upp till nio avgångar dagligen. Vi flyger till Göteborg. Vi förbinder Helsingfors till våra destinationer i Europa och Asien. Vi har otroligt närvarande kunder som stöttar oss, resebyråpartners som är med och stöttar och utvecklar oss, men vi satsar på hela produkten från början till start. vi genomför audits som påpekar hela servicekedjan – före, under och efter resan, som är så otroligt. vi har uppdaterad flygflotta, en helt nyrenoverad business class, och en helt ny premium economy och economy på våra Airbus. Tusen tusen tack och alla våra kunder, alla våra samarbetspartners, utan er är vi ingenting!”
Flyg Intercont
- Qatar Airways
- Emirates
- Finnair
- Air France
- Lufthansa
Kommentar: “Vi har vunnit sju gånger tidigare, vi är ödmjuka. Bra service är när vi serverar allting när du vill ha det, inte bara när det kommer på en bricka – vi har bra service! Tack till våra partners, tack till vårt team!”
Hotellkedja Sverige
- Elite Hotels
- Clarion Collection Hotels
- Radisson Blu
- Clarion Hotels
- Scandic Hotels
Kommentar: “Det finns inte så många av de gamla stadshotellen kvar, men det är en kärna i verksamheten att vara ute och leta efter gamla fina hotell. Vi har generellt väldigt nöjda gäster och det är grunden till att driva det här framgångsrikt, nöjda gäster står högst på listan. Bickys ande finns kvar i allra högsta grad, och det är hans dotter som driver Elite vidare.”
Hotellkedja International
- Hilton Hotels
- Radisson Blu
- Marriott International
- Best Western
Hyrbil
- Sixt
- Avis
- Hertz
- Europcar
Kommentar: “Biluthyrningsbranschen är spännande. Vi är inne i en transformering. Vi har ett omvärldsläge som ser ut som det gör, det påverkar. Vi ska stoppa elbilar i händerna på folk som kanske inte ens vill ta i en elbil. Så det finns utmaningar, men det är väldigt positivt. Där jag bor kostar det 600 kronor per dag att stå parkerad på gatan, jag skulle inte vilja äga en bil i Stockholm! Jag är en sådan som använder bil när jag behöver det, och då gäller det att vara tillgänglig, kunna vara på plats och lösa problem som uppstår. Mobilitetsbranschen ska kunna täcka många krav. Tusen tack Travel News, våra kunder, resebyråer och våra anställda!”
Inrikes Transport
- VY Bus4You
- SAS
- VR
- Flygbussarna
- Norwegian
Kommentar: “Vi har funnits i mer än ett decennium och hur vi lyckas med vårt fina kvalitetsindex är för att vi jobbar mycket med kvalitetsresor och personlig service.”
Färjerederi
- Eckerölinjen
- Viking Line
- Tallink Silja Line
- Stena Line
- Destination Gotland
Kommentar: “Andra året i rad, vi är ödmjukt tacksamma. Jag tror att vi – hela personalen, besättningen, hela gänget på kontoret – försöker hela tiden att överträffa gästens förväntningar. Det är tradition att åka på en kryssning, och det är personalens inställning till det vi håller på med som gör att vi är så uppskattade.”
Kryssningsrederi
- Celebrity Cruises
- Hurtigruten
- Royal Caribbean Cruises
- Norwegian Cruise Line
- MSC Cruises
Kommentar: “Vi kanske firar med en kryssning, vi har ju den bästa produkten! vi har en bra kombination av bra fartyg, service och mat på topp, och väldigt spännande destinationer. tillsammans blir det en perfekt semester. vi är på alla sju kontinenter, hos oss kan du uppleva allt. vi är stora på Asien och Australien, men också Karibien och Aruba.”
Researrangör
- Rolfs Flyg & Buss
- VING
- TUI
- Airtours
- Apollo
Kommentar: “Det här första gången vi vinner! Det känns riktigt gött, änna! Få komma upp till storstan och njuta lite. I många år har vi jobbat med att just utgå från kunden. För oss är det egentligen det enda sätt vi jobbar utifrån, att sätta kunden först och erbjuda prisvärda resor med bra produkter. Vi har systematiskt i många år ökat vår omsättning, fått fler och fler kunder, och det tänker vi fortsätta med.”
Turistland
- Italy
- Thailand
- Spain
- Portugal
- Greece
Kommentar:
Fjälldestination
- Årefjällen
- Vemdalen
- Sälen – Kläppen
- Sälen – Skistar
- Idrefjällen
Kommentar:
Specialistresearrangör
- Swanson’s Travel
- Go Cruising / Kryssningar.se
- Easton Golf
- Temaresor
- Jambo Tours
Kommentar: “Det är inte första gången vi vinner, jag tror det är den 15:e. Men det är inte utklassning, det är stenhård konkurrens. Men vi är stenhårda med kvalitet. Hur det kom sig att det blev USA har vi inte tid med i kväll, men jag har en äkta svensk-amerikansk bakgrund och en gång tiden var det en reklambyrå som sa att vi hade en fantastisk möjlighet – för Swanson, som är mitt namn, är en symbol för svensken som flyttade till USA vilket min far gjorde på sin tid. Jag är fadern till Swanson’s som jag startade 1978.”
DU KÖPER RAPPORTEN OM GRAND TRAVEL AWARDS STORA UNDERSÖKNING FRÅN NORDIC BENCH HÄR!
Rajamaa vinner Ekoturismpriset
Familjen Malmström har drivit företaget Rajamaa, i den lilla byn Muonionalusta på ön Pitkäsaari (Långön), sedan 1986. De har de gjort, och gör med kärlek för naturen, människorna, djuren och den samiska kulturen.
Kategori: Ekoturism är en av lösningarna för en hållbar besöksnäring. Grundläggande för ekoturism är alltid ett miljömässigt ansvarsfullt resande till naturområden i fokus, med starka upplevelser som lockar till upptäckter och nyfikenhet så att gästerna kan uppleva och glädjas åt naturen, kulturen och historien. För att kallas ekoturismföretag ska företagaren också arbeta aktivt med att bevara naturen, naturvårdsinsatser och i alla led minimera besökarnas påverkan på platsen. En ytterligare grundläggande byggsten i ekoturism är att den ansvariga företagaren arbetar för att stärka den socioekonomiska nyttan av turism i lokalsamhället. Ekoturism är alltså ansvarsfullt resande som bidrar till skyddet av naturmiljöer samt till lokalbefolkningens och platsens välbefinnande.
Genom den ekoturistiska verksamheten, som sedan många år tillbaka är kvalitetsmärkt enligt Nature’s Best, hålls platsen levande och möjliggör permanentboende.
Med mindre grupper av besökare säkerställs unika upplevelser och gäster som får med sig en djupare förståelse och kunskaper om värdet av hållbarhet, att sköta om naturen, det samiska livet och kulturarvet.
“Det är lite svårt att säga hur vi kommer att fira det här priset, vi är mitt i den högsta högsäsongen just nu. Man fick be väldigt snällt för att resa till Stockholm den 13:e februari, det kan jag garantera. Men det här med att vara Europas sista vildmark, den oändliga taigan – vi måste spara de sista av våra naturskogar om vi ska kunna vara Europas sista vildmark. Det moderna skogsmissbruket är den största utmaningen i Sverige som turistland. Så när ni alla träffar politiker och beslutsfattare, aktieägare, you name it – fortsätt att påpeka hur viktigt det är för oss som turistland att naturen finns kvar. Tack ska ni ha, så hemskt mycket för det här fina priset. Alla som jobbar behöver erkännande för det arbete de lägger ner, och det är inte bara den som tar emot ett pris eller sköter marknadsföringen som det gäller, det här är minst lika mycket till den som skurar toaletterna i stugorna, som skalar potatisen, som skottar snön, som bär ut veden – glöm aldrig det!”
Ekoturismpriset utses av Naturturismföretagen (Ekoturismföreningen). För att vara nominerad till GTA Ekoturismpriset behöver företagen tydligt arbeta utifrån de grundläggande definitionerna av ekoturism. Det är också en merit att vara märkt med kvalitetsmärkningen Nature’s Best eller liknande kvalitetssystem.
2 kommentarer