Annons:

Här är alla vinnare i Grand Travel Award 2024

I dag den 15 februari arrangerades Grand Travel Award för 32 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala gick som vanligt av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm inför 420 personer verksamma i reseindustrin. Kvällens konferencier var Niklas Källner . Grand Travel Award arrangeras av Travel News som är Nordens största affärstidning för reseindustrin sedan 1985.

Från början byggde våra priser på en undersökning i vilken resebyråanställda rangordnade de bästa leverantörerna. Men sedan tre år har vi breddat underlaget till att även rådfråga svenska folket och affärsresenärer. Det sker i en stor undersökning som görs av undersökningsföretaget Nordic Bench. 

Hur många har svarat i årets undersökning? 

– I årets undersökning har ett representativt urval om närmare 4000 svenskar kvalificerats till undersökningen. Den centrala kvalificeringen är att man har gjort minst en resa med minst en övernattning det senaste året. Utöver detta har också cirka 400 resebyråanställda fått möjligheten att deltaga i en specifikt utformad NPS-undersökning i syfte att fånga deras mer professionella uppfattningar om reseföretagen.

Läs allt om hur man vinner en Grand Travel Award här.

Årets vinnare: 

TURISTLÄNDER

  1. Grekland och Italien på delad första plats
  2. Spanien
  3. Thailand
  4. Portugal

Kommentar: Grekland och Italien delar förstaplatsen i kategorin Sveriges bästa turistland 2024 genom att exakt samma NPS-poäng har tilldelats av svenska folket. Den främsta faktorn som driver kundnöjdhet för båda länderna är uppskattningen för det grekiska och italienska köket, inklusive mat och dryck. Dessutom är det möjligt att njuta av unika upplevelser i Italien medan man känner sig trygg och säker i Grekland.

SPEC.RESEARRANGÖR

  1. Golf Plaisir
  2. Swanson’s Travel
  3. BIG Travel Concept
  4. Globetrotter
  5. African Tours & Safaris

Kommentar: Golf Plaisir har en stark NPS-score jämfört med kvalificerade konkurrenter, och toppar dessutom på ett flertal olika drivfaktorer såsom till exempel pålitliga, lyhörda och konsultativa, samt alltid med bästa service och bemötande.

RESEARRANGÖRER

  1. VING 
  2. TUI
  3. Rolfs Flyg och Buss
  4. Apollo
  5. Airtours

Kommentar: VING drar ifrån konkurrenterna ordentligt i årets NPS-mätning. Utöver det ger kunderna VING toppbetyg på flera drivfaktorer som till exempel Pålitlighet, Hotellens placering och kvalitet, och inte minst att Informationen om resmålet stämmer med verkligheten.

FÄRJEREDERIER

  1. Eckerö Linjen
  2. Viking Line
  3. Destination Gotland
  4. Stena Line
  5. Tallink Silja

Kommentar: I en tuff kamp med Viking Line får Eckerölinjen högst NPS-betyg av svenska folket bland färjerederierna. Främst beror detta på att kunderna känner att de får värde för pengarna samt deras beröm för den goda maten ombord. Allting genomfört med en hög service och ett bra bemötande.

INRIKES TRANSPORT

  1. Norwegian
  2. MTRX
  3. BRA
  4. VY Bus4You
  5. SAS

Kommentar: Norwegian vinner med en ganska stor marginal jämfört närmaste konkurrent. En stor del i detta har det faktum att resebyråanställda ger dem ett fantastiskt högt NPS, samtidigt som såväl affärs- som privatresenärer också är nöjda. Branschen lyfter fram Värde för pengarna och Pålitlighet, resenärerna att de får värde för pengarna.

HYRBILAR

  1. Avis
  2. Sixt
  3. Hertz
  4. Europcar

Kommentar: I mycket tuff konkurrens är det AVIS som vinner i år. Det som kunderna främst lyfter fram är en tydligt förbättrad Service och Bemötande jämfört tidigare år.

HOTELLKEDJOR SE

  1. Radisson Blu
  2. Clarion Hotels
  3. Clarion Collection Hotels
  4. Scandic Hotels
  5. Elite Hotels

Kommentar: Även i denna kategori är konkurrensen stenhård och mycket små vinstmarginaler mellan ettan och tvåan. Radisson Blu vinner på en hög och jämn NPS bland såväl affärs- och privatresenärer som hos resebyråledet. Båda resenärskategorierna lyfter fram deras fantastiska Frukost och de Faciliteter som Radisson Blu erbjuder för en speciell upplevelse. 

HOTELLKEDJOR INT

  1. Hilton Hotels
  2. Marriott International
  3. Radisson Blu
  4. Best Western

Kommentar: Hilton Hotels har en betydande fördel gentemot sina närmaste konkurrenter när det kommer till Net Promoter Score (NPS). Detta gap är särskilt tydligt tack vare det höga NPS-betyget från resebyråledet samt positiva bedömningar från både affärs- och privatresenärer. Det tyder på att kunderna efterfrågar den typ av hotellupplevelser som Hilton erbjuder och därmed ger höga betyg för faciliteter och hotellrum på Hiltonhotellen.

FLYG EU

  1. Sunclass Airlines
  2. Swiss
  3. Finnair
  4. KLM
  5. Norwegian

Kommentar: Sunclass Airlines har en speciell plats i kundernas hjärtan, vilket speglas i det höga NPS-betyg de får. Kunderna ger höga betyg på flygbolagets Service och Bemötande samt Underhållningen ombord på flygplanen.

FLYG INT

  1. Qatar Airways
  2. Emirates
  3. Swiss
  4. Finnair
  5. KLM

Komentar: Qatar Airways vinner med stor marginal när det vägda NPS-betyget tas fram. Även om resebyråledet ger dem höga betyg beror detta främst på att flygbolaget får det högsta NPS-värdet av alla bolag av såväl affärs- som privatresenärer. Kunderna lyfter fram Värdet för pengarna, Komforten och mat och dryck ombord som några förklaringar till detta.

KRYSSNINGSREDERIER

  1. Celebrity Cruises
  2. Royal Caribbean Cruises
  3. Hurtigruten
  4. Norwegian Cruise Line
  5. MSC Cruises

Kommentar: Ingen kan tvivla på att Celebrity Cruises vinner GTA i år med stil. Det är ett faktum bekräftat av de högsta NPS-betygen som strömmar in från både passionerade kryssningsentusiaster och en lojal återförsäljarkår. Vad är det som verkligen fångar kundernas hjärtan och sinnen? Det är den överväldigande upplevelsen och konceptet ombord, den enastående servicen och bemötandet, de förstklassiga hytterna och den oemotståndliga måltidsupplevelsen.

SKIDORTER

  1. Vemdalen
  2. Funäsfjällen
  3. Idrefjällen
  4. Romme Alpin
  5. Branäs

Kommentar: Skidorter är som en andra hemvist för många svenskar, där deras passion för snö, skidåkning och gemenskap flödar. Denna kärlek och lojalitet har blivit tydlig i flertalet av våra mätningar genom åren, och i år skiner Vemdalen starkast med en imponerande NPS (Net Promoter Score). Med sitt exceptionella NPS-betyg tar Vemdalen en enastående ledning inom denna kategori, och det är inte svårt att förstå varför. Med oöverträffad skidåkning och boendemöjligheter förknippas Vemdalen med en upplevelse utöver det vanliga.

Grand Travel Award 2024

Det är många nya vinnare jämfört med förra året, varför är det så?

– De två senaste åren har varit så kallade ”pandemiår” där resandet bland såväl affärs- som privatresenärer har varit i någon omfattning begränsat. Därefter har resandet återhämtat sig kraftigt, fler har rest i både privat och affärssyfte, och som ett resultat av detta har också fler reseföretag och varumärken använts av svenskarna i årets undersökning jämfört med tidigare. Detta gör att fler reseföretag/varumärken är med i konkurrensen av Grand Travel Award. Ett ökat resande med fler kunder ställer också större krav på reseföretagen, och här har alla har inte lyckats leva upp till kundernas förväntningar, vilket öppnar dörren för nya vinnare.

Vad ska de bolag som inte vinner i år göra för att vinna 2025?

– Det är just vad Benchmarkundersökningar handlar om. Alla mäter förstås sig själva i sin egen kundbas, och när man har gjort det ett tag blir de allra flesta företag intresserade av att veta mer om konkurrenterna. Det är just detta som Nordic Bench’s oberoende och transparenta benchmarkundersökningar ger svaret på. Här mäts alla i ett svenskt representativt urval med exakt samma metodik, vid exakt samma tidpunkt och exakt samma förutsättningar.

Kommentarer är stängda.