Så har undersökningen som ligger till grund för Grand Travel Award utförts enligt Vvd Jan Borg:
Analysföretaget Nordic Bench har med utgångspunkt i Net Promoter Score metodiken genomfört undersökningarna som ligger bakom Grand Travel Award 2023.
Undersökningarna har genomförts i tolv olika leverantörskategorier inom svensk och internationell reseindustri.
Nordic Bench har kvalificerat in 3217 respondenter som har rest i ett privat eller tjänstesyfte. De svarande utgör ett slumpmässigt representativt urval avseende ålder, kön och region.
Utöver detta har drygt 400 respondenter som arbetar på reseföretag deltagit.
Totalt sett har dessa gjort drygt 26 000 bedömningar av reseleverantörer.
Marknaden av fritids- och affärsresenärer har slutligen fått en större vikt än vad resebyråanställda har när slutbetygen har räknats fram i respektive kategori.”
Totalt har vi undersökt 209 varumärken. För att överhuvudtaget kommer med i undersökning krävs minst 100 svar. Undantaget är Specialist researrangör.
De som arbetar i reseindustrin fick inte rösta i kategorierna flyg, researrangör och specialist researrangör eftersom vi såg att man röstade upp sitt eget företag och röstade ner konkurrenterna.
Flyg Europa
1 Finnair
2 Sunclass Airlines
3 KLM
4 SAS
5 Turkish Airlines
Kommentar: Finnair vinner för att de har högst NPS-score av alla flygbolag som flyger på Europa, hos såväl affärsresenärer som privatresenärer. Det som kunderna främst framhäver är Finnairs pålitlighet och rykte.
Flyg Intercont
1 Emirates
2 Finnair
3 Qatar Airways
4 KLM
5 Turkish Airlines
Kommentar: Bland de kvalificerade flygbolagen i denna kategori får Emirates högst NPS-scorer av både affärs- och privatresenärer, och även av resebyråpersonalen. Beträffande Emirates lyfter kunderna främst fram deras fantastiska service och bemötande samt flygbolagets rykte.
Hotell Sverige
1 Clarion Collection Hotels
2 Clarion Hotels
3 Nordic Hotels & Resorts
4 Elite Hotels
5 Radisson Blu
Kommentar: Clarion Collections vinner främst av hög kundnöjdhet bland affärsresenärerna och resebyråpersonalen. Två saker som deras kunder betygsätter högt är pålitliga det vill säga man vet vad man får, samt snabb och effektiv in- och utcheckningsprocess.
Hotell International
1 Hilton Hotels
2 Radisson Blu
3 Marriott International
4 Holiday Inn
5 Best Western
Kommentar: Bland Hiltons kunder är det privatresenärer och resebyråpersonal som är mest nöjda. Mest nöjda är kunderna med kedjans pålitlighet, rykte och in- och utcheckning.
Hyrbil
1 Hertz
2 Sixt
3 Avis
4 Europcar
5 Auto Europe
Kommentar:I hyrbilskategorin har Hertz en mycket framträdande postionering avseende kundnöjdhet och NPS-score jämfört konkurrenterna. Denna höga kundnöjhet, jämfört konkurrenterna, är tydlig både hos affärs- och privatresenärer. Speciellt får Hertz höga betyg på rykte, pålitlighet och hyrbilarnas skick.
Inrikes Transport
(Arlanda Express exkluderas då deras produkt inte kan jämföras in med övrigas produkter.)!
1 BRA
2 SAS
3 MTRX
4 Norwegian
5 Snälltåget
Kommentar: Hos BRA är det främst affärsresenärerna och resebyråpersonalen som står bakom deras framgångar i GTA. Båda kundkategorierna är överens om BRAs rykte och pålitlighet, och affärsresenärerna är mest nöjda med den effektiva restiden.
Rederi
1 Viking Line
2 Eckerölinjen
3 Destination Gotland
4 Silja Line
5 Stena Line
Kommentar: Bland Viking Lines kundsegment är det utan tvekan privatresenärerna och återförsäljarna som ligger bakom deras vinst i GTA 2023. Vad som värdesätts av kunderna är speciellt värdet för pengarna, service och bemötande samt mat och dryck.
Kryssningsrederi
1 Royal Caribbean Cruises
2 Hurtigruten
3 Celebrity Cruises
4 MSC Cruises
5 Norwegian Cruise Line
Kommentar: Jämfört konkurrenterna får RCC en mycket hög NPS-score, och speciellt av privatresenärerna. Kunderna lyfter både varumärket och värdet för pengarna, men också hytterna och aktivitetsmöjligheterna ombord.
Turistländer
1 Thailand
1 Italien
2 Grekland
3 Kroatien
4 Spanien
5 USA
Kommentar: Både privatresenärerna och återförsäljarledet är överens om att Italien och Thailand är svenskarnas bästa turistländer. Maten och drycken är något som tilltalar svenskarna i båda dessa länder. Dessutom hur man blir behandlad av lokalbefolkningen i Thailand, och för Italien dess fina rykte.
Fjällorter
1 Lofsdalen
2 Hemavan/Tärnaby
3 Vemdalen
4 Funäsfjällen
5 Årefjällen
Kommentar: Lofsdalen får en fantastisk NPS-score som påtagligt bevisar fjällortens starka kundlojalitet. Det som framförallt sticker ut för Lofsdalen är gästernas höga betyg på möjligheterna för längdskidåkning, hur man blir behandlad som gäst samt värdet för pengarna och barnvänligheten.
Spec. Researrangörer
(Här har vi tagit bort alla Resebyråsvar för att undvika jäv.)
1 Golf Plaisir
2 African Tours & Safaries
3 BIG Travel Concept
4 Lime Travel
5 Tour Pacific
Kommentar: Jämfört alla kvalificerade specialist researrangörer har Golf Plaisir en unikt stark position mätt i NPS. Man rankas högst på flera drivfaktorer och exempel är deras service och bemötande samt rätt information före, under och efter resa.
Researrangör
(Här har vi tagit bort alla Resebyråsvar för att undvika jäv.)
1 VING
2 TUI
3 STS Alpresor
4 Apollo
5 Rolfs Flyg och Buss
Kommentar: Detta är den i särklass tuffaste kategorin i GTA 2023 med mycket små marginaler mellan 1:an och 2:an. Ving vinner med endast ett par NPS-punkter. Ving toppar också på samtliga drivfaktorer i undersökningen, men också här med mycket små marginaler mot närmaste konkurrent.
Ekoturismpriset
Jössgården
6 kommentarer