Den 16 februari är det dags för Travel News gala Grand Travel Award på Grand Hôtel Stockholm. En av talarna blir Heléne Lidström. I höstas rekryterades hon till Finnair med ansvar för bolagets varumärke, marknadsföring och lojalitetsprogram, efter att ha jobbat 13 år på Microsoft. Hon kommer att prata om rekrytering och uppmana till mer mod.
Anmäl dig till och läs mer om Grand Travel Award här
– De flesta branscher är alldeles för fega när de rekryterar. De tar gärna någon som har varit på en motsvarande roll i ett motsvarande bolag. Jag tycker det här är ett intressant ämne och vill utmana publiken att våga mer – ge en liten käftsmäll, säger Heléne Lidström.
När man har en hel organisation som kan branschen är det inte nödvändigt att få in ytterligare en person med branschkunskap, anser hon.
– Man har mycket att vinna på att ta in någon med en helt annan bakgrund, som förhoppningsvis kan tillföra något helt nytt. Men det handlar om mod. Det har vi inte alltid när vi rekryterar.
Hon är själv ett exempel på just detta.
– En anledning till att Finnair valde mig var för att man ville driva förändring, och min röda tråd har alltid varit just det.
Nu satsar Finnair på att växa på flera olika marknader, inte minst i Kina.
– Då behöver vi rekrytera personer med kännedom om de lokala marknaderna. Den kunskapen kan vi aldrig ha här på huvudkontoret i Finland. I Kina är det en helt annan ”game plan”. Finnair är ett fantastiskt bolag, men vi behöver lyfta blicken. I dag uppfattas vi som ett finländskt flygbolag, men vi vill bli mer Nordiska. Det innebär en stor förändring internt.
Vad har du för erfarenhet av att rekrytera annorlunda?
– Åldersrädsla är vanligt, men på Microsoft tog jag in en dam som var 63 år till vår marknadsavdelning. Många undrade vad hon kunde tillföra på marknadsavdelningen, men det tog inte lång tid förrän alla insåg vilken stjärna hon var, med mycket kunskap, erfarenhet och stor stabilitet. Nu ser jag fram emot att få rekrytera nya talanger med olika bakgrunder från olika branscher och nationaliteter till Finnair.