Annons:

Premium

Dyster ton i flygdebatten

Det tar tid för flyget att komma tillbaka efter pandemin, leisure är på väg, men affärsresenärerna dröjer. Det enades flygpanelen om på Grand Travel Award. Mycket beror på hur länge kriget i Ukraina ska pågå. Av: Leif Holmkvist.

I paneldebatten deltog: Anna Wilson, SAS, Per G. Braathen, BRA flyg, Robert Lönnblad, Finnair, Bjorn Gianotten, Eurowings, Andreas Hjørnholm,  Norwegian Nordics och Elizabeth Axtelius, Swedavia.

Den mest optimistiske var nog BRA:s Per G. Braathen som genomgått en ”brutal rekonstruktion, men nu är ute på andra sidan”. Han lanserade bolagets miljösatsning på biobränsle och förutspådde att Bromma kommer att leva länge som cityflygplats:

– Vi kommer att flyga med 19-sätes elflygplan i framtiden, de går långsammare och skulle täppa igen flödet kring Arlanda.

Anna Wilson från SAS efterlyste ställningstagande från politikerna i frågan om Brommas framtid som förre finansmarknadsminister Peter Norman nu utreder:

– Det saknas en politisk strategi och diskussion om hur vi ska knyta oss till världen.

Hon förutspådde hård konkurrens om resenärerna från Arlanda där nya bolag etablerat sig på senare tid:

– Konkurrenterna kommer gärna till Arlanda, vi har tuff konkurrens några år, men sedan försvinner de flesta.

Finnair berättade att kriget i Ukraina har stängt den lönsamma Asientrafiken och flera vittande om att Asien är en svår marknad:

– Det stängda ryska luftrummet och en begynnande recession i Kina försvårar, sade Anna Wilson. Men USA växer och vi öppnar nya rutter.

– Ni kan få long haulen, inflikade Andreas Hjörnhom på Norwegian, som lagt ner sin fjärrtrafik, och drog ner skratt.

Swedavia fick också svara för problemen på Arlanda med säkerhetsköerna:

– Det är en utmaning som vi jobbar hårt med, medgav Elisabeth Axtelius. Vi gör allt vi kan för att anställa och öka kapaciteten.

Varpå Bommas främste förespråkare Per G. Braathen kommenterade:

– Stora flygplatser, stora problem.