Annons:

Premium

Detta vill Sunweb i Sverige och Europa

Paketresorna är tillbaka, men hållbarhet och skalbarhet blir avgörande. Det sade Mattijs Ten Brink, vd för Sunweb Group som nyligen köpte Airtours, på Grand Travel Award. Av: Leif Holmkvist.

Holländska Sunweb Group startade 1991, expanderade med internets genomslag i slutet av 1990-talet och säljer i dag enbart via nätet. Huvudinriktningen är skid- och solresor och bolaget äger i stort sett bara sitt it-system, resten av tjänsterna köps av leverantörer.

Koncernen har under åren köpt varumärken som Primavera, Totally snow, Gogo, Eliza och Airtours. I år hoppas Mattijs Ten Brink sälja resor till 1,2 miljoner kunder.

– I fjol sålde vi för första gången fler resor utanför Holland än till inhemska kunder.

Sunweb arbetar idag på sju marknader: Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Holland, Danmark och Sverige. Mattijs Ten Brink är mycket nöjd med köpet av Airtours.

– Sverige ska bli vår fjärde största marknad. Om några är vi stabilt etablerade i Sverige. Övriga Norden? Vi har inga sådana planer i dag, men jag utesluter det inte.

– Däremot blir Norden alltmer intressant som destination när somrarna blir allt hetare i södra Europa.

Han ser några tydliga trender på den europeiska resemarknaden:

– Paketresor är efterfrågade. Men kunderna kräver både garantier och flexibilitet. Ambitionen är att skräddarsy resan efter kundens behov. Kunderna vill ha en one-stop-shop.

– Resor kommer att bli dyrare. Flyget blir dyrare, arbetskraften också till följd av inflationen. Då är kostnadskontroll och skalbarhet avgörande. Det handlar om att inte investera i dyra tillgångar som hotell och flygbolag.

– Kontroll över sina data blir allt viktigare. Retail kommer att minska.

– Till sist är hållbarhet en framgångsfaktor. Vi klimatkompenserar för alla resenärer och har höga miljökrav på de hotell vi hyr. Vi söker ständigt miljövänliga alternativ i samarbete med våra leverantörer.