Årets digitala pris går till den reseaktör som på bästa sätt utnyttjar kanalen för försäljning, marknadsföring och information. I år fick juryn in 14 nomineringar från olika delar av näringen, många med mycket hög kvalitet.
De tre nominerade och deras motiveringar är:
Goteborg.com
En modig sajt som vågat lita på att enkelhet är bäst och som fungerar utmärkt i mobilen. Besökarens behov står alltid i centrum och ett brett innehåll av bilder och texter gör att suget efter Göteborg växer.
HTL
Hotellkedjan har tänkt digitalt och mobilt från början, med gästen i fokus och smarta funktioner för bokning och incheckning. På hotellet öppnar du rummet med mobilen, utan nyckelkort, och där inne knyts den digitala upplevelsen ihop med lösningar som underlättar.
Momondo.se
Momondo.se ger kundnyttan ett ansikte och sticker ut i konkurrensen. Ambitionsnivån är hög och med verktyget Flight insight har man lyckats ge kunden praktisk nytta av Big data från flygindustrin.
De nominerade har utsetts av en jury bestående av:
Hanna Kastås, digital strateg på webbyrån Bazooka
Marcus Moeschlin, grundare av Ticmate
Mattias Sesemann, internetentreprenör
Daniel Hirsch, redaktör på Travel News.
– Jag tackar mina jurykolleger för klokhet, engagemang och den stora tid de lagt ner, säger Daniel Hirsch.
Reseaktörernas webbplatser, mobiltjänster och nätbutiker har bedömts utifrån kriterierna:
Innovation. Nytänkande inom det digitala området är det viktigaste kriteriet. Vi belönar aktörer som under det senaste året har skapat nya eller förbättrat existerande tjänster och webbplatser.
Användarvänlighet. Kunden måste hela tiden stå i centrum. Det ska vara enkelt och intuitivt att använda tjänsten.
Redaktionell kvalitet. Kvalitén på innehållet i form av texter, bilder och filmer.
Vinnaren avslöjas på Grand Travel Award den 11 februari. Anmäl dig här.