Visst är det märkligt, att det inte finns någon utbildning i hur vi lär oss att fatta kloka beslut?
Det säger Ari Riabacke och slår sig ned i konferensrummet med en elegant bricka med kaffe och värmeljus. Han är civilekonomen som blev doktor i risk- och beslutsanalys inom data- och systemvetenskap, men vars mission har blivit att hjälpa företag och privatpersoner att fatta beslut. Han är en av Skandinaviens mest hyllade föreläsare, bland annat nominerad till ”International Guest Speaker” 2014 av Speakersforum. Den 11 februari är han en av huvudtalarna på Travel News Studio som hålls i samband med Grand Travel Award-galan.
De allra flesta av oss gör som vi alltid har gjort eller som alla andra gör. Vi funderar sällan på hur vi går tillväga och framförallt inte på hur vi kan göra det bättre. Det är synd, eftersom kloka beslut är en förutsättning för att skapa framgång och leva det liv vi önskar.
Hans och hustrun Mona Riabackes bok ”Beslutspyramiden – stegen till klokare beslut” är motsatsen till en tjock, knastertorr doktorsavhandling. Den är liten, lättläst, perfekt i handbagaget på resan.
En företagsledare berättade att den var alldeles lagom att läsa på flighten till New York. Vi vill göra kunskapen tillgänglig för alla, ”lura” folk att lära sig.
Varför ska vi behöva reflektera över beslutsfattande? Hur svårt kan det vara? Människan har klarat sig sedan begynnelsen utan att gå på kurs i att fatta beslut? Ari Riabacke förklarar – hur vi på 2000-talet översköljs av ett massivt informationsflöde med ett övermäktigt utbud av valmöjligheter. I denna informations- och valmöjlighetsdjungel blir det allt svårare att vara säker på vilka val som är de rätta. Ska vi lita på vårt förnuft? Ska vi gå på vår magkänsla eller göra som alla andra gör?
Vår hjärna är fortfarande version 1.0, den har inte förändrats mycket sedan stenåldern. Redan i begynnelsen utrustades vi med förmågan att förenkla då situationerna blivit för komplexa, intrycken för många. Detta måste vi ta hänsyn till då vi allt oftare ställs inför alltmer komplexa situationer. Men den sista avgörande pusselbiten i många stora beslut är helt känslomässig, man fattar beslut utifrån att det känns rätt.
Han menar att det många gånger fungerar utmärkt att känna vad som är rätt genom tidigare framgångsrika val, kalla det intuition eller magkänsla. Men den kan också leda oss fel, där våra tidigare erfarenheter inte är relevanta för situationen vi befinner oss i.
Om vi till exempel känner oss hotade kan vi omedvetet styras av rädslor, som gör att vi fattar felaktiga beslut.
Att lyssna till Ari Riabacke är att få massor av aha-upplevelser, igenkänning av sig själv och kolleger och chefer i sin närhet. För resebranschen, där den digitala utvecklingen går i rasande fart och affärsmodellerna förändras, ställs chefer inför ständigt nya utmaningar.
Hur ska resurser fördelas digitalt och offline? Vilka sociala kanaler ska man satsa på? Marknadsföringskanaler? Hur hitta balansgång mellan det nya och det gamla, när det som är nytt idag riskerar kännas passé om ett halvår? Hålla tillgodo med välbekanta CRM-system? Våga satsa på nya som bygger på big data?
Men trots att behovet att våga fatta många och nya beslut ökar, menar Ari Riabacke att det i svenska näringslivet paradoxalt nog finns en rädsla att överhuvudtaget fatta beslut.
– Det finns många ”excelknarkare” på svenska företag. Av rädsla att fatta fel beslut beställer man ytterligare ännu en rapport, ännu en analys. Men som chef kan inte alla beslut vara bra. Om sju av tio beslut är bra kan du vara väldigt nöjd. Antalet beslut är oändligt, man kan alltid fatta nya.
Att bli mer medveten om hur du fattar beslut är viktigt, inte bara på jobbet. Ari Riabacke brinner lika mycket för att människor ska fatta klokare beslut utanför jobbet, att våga leva livet som man önskar. Kanske att våga säga sig upp sig från jobbet man inte trivs med, byta karriär, genomföra sina drömmar.
– Jag vill hjälpa människor att vara mindre rädda för att misslyckas. I ett huvud fullt av rädslor finns ingen plats för drömmar. Livet är inget som ska förstås och analyserar, det ska kännas och levas.
Information – vår nya drog
Information har blivit vår nya drog – och vi har blivit informationsknarkare. Det menar Ari Riabacke i boken ”Beslutspyramiden”. Hjärnans belöningssystem reagerar nämligen lika, lite förenklat, på information som den gör på sex, godis, shopping och vanliga droger.
Information får dopaminet att flöda i våra hjärnor och skapar lustkänslor, exempelvis när vackra staplar och diagram växer fram på våra datorskärmar. Skulle favoritdrogen inte finnas att tillgå går det nästan lika bra med till exempel Facebook, Twitter eller mejl.
Kom och lyssna på Ari Riabacke på Travel News Studio/Grand Travel Award 11 februari.
Anmäl dig till Grand Travel Award den 11 februari
Ari Riabacke och Lottie Knutson. Det är två av talarna på nästa TN Studio som hålls i samband med resebranschens egen Oscarsgala, Grand Travel Award.
För 23:e året öppnas portarna till Grand Travel Award 11 februari, och som traditionen kräver äger galan rum under Grand Hôtels kristallkronor. Dagen börjar med branschens mest besökta kunskapsseminarium Travel News Studio, som brukar locka mer än 250 nyckelpersoner från branschens alla delar från hela Skandinavien.
Redan nu går det att boka plats till Travel News Studio som garanterar plats på kvällens gala där det, förutom prisutdelningsshow, bjuds på bubbel och mat och resebranschens bästa mingel. Biljetter enbart till kvällen släpps i mån av plats närmare dagen D.
– Förra året ändrade vi tågordningen för kvällen, där vi försköt maten till efter prisutdelning. Det blev väldigt lyckat, för då kunde folk fortsätta att vimla utan avbrott resten av kvällen – och in på natten, säger Travel News chefredaktör Katarina Myrberg.
På www.grandtravelaward.se anmäler du dig till TN Studio och Grand Travel Award. Där hittar du även alla företag, som nominerats av årets Grand Travel Award-jury i de 17 prisklasserna. Här återfinns både nya uppstickare och gamla favoriter. I exempelvis klassen Årets Flygbolag Interkont har Emirates för första gången blivit nominerad, Springtime Travel slåss i klassen Årets Specialistresearrangör, Island är en bubblare i Årets Turistland och Spaniens turistråd gör comeback som nominerade i Turistbyråklassen. Klassen Årets Chef blir en renodlad kvinnlig uppgörelse där de tre nominerade är Choice Hotels Katalin Paldeak, Landvetters flygplatschef Charlotte Ljunggren och Annelie Nässén på SAS.