Hotellbranschen har som bekant drabbats hårt av coronakrisen. Grand Hôtel har ingått ett samarbete med Beredskapslyftet för att skapa en ny intensivutbildning som tillvaratar kompetens som finns inom hotell- och restaurangbranschen för att avlasta den pressade omsorgen inom Stockholms stad.
– Vi står alla lika inför den kris vi befinner oss i och för oss känns det viktigt att bidra med nytta för såväl samhället i stort som vår bransch. Till följd av det rådande läget har vi nu möjlighet att iordningställa ett av våra stora konferensrum till en utbildningsplats. Vi kommer varva en digital utbildningsplattform med praktiska moment. Jag är övertygad om att våra kompetenta medarbetare kommer kunna göra en insats för stockholmarna under den här svåra tiden för vården, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel Stockholm.
Pilotutbildningen genomfördes under tre dagar i förra veckan och då fick 25 anställda på Grand Hôtel och Courtyard by Marriott Hotel chansen att vidareutbildas. De som gått intensivkursen kommer att erbjudas arbete inom bland annat Stockholms stads omsorgsverksamhet. Tanken är att fortsätta med utbildningen och näst på tur står anställda på McDonalds.