“Det flygbolag som får med sig anställda på att våga tänka nytt, släppa gamla ”sanningar” och rutiner OM de inte längre är tidsenliga eller funktionella har bättre förutsättningar att gå vinnande ur striden.”
Kommer detta påverka konsolideringen av den europeiska flygmarknaden som SAS vd Anko van der Werff hoppas på?
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: I en tid av förändring behöver alla stenar vändas på. Det behöver alla bolag göra, nya som gamla. Just toalettfrågan är ju en enskild fråga där jag inte är insatt i de operationella detaljerna, men principen blir viktig. Det flygbolag som får med sig anställda på att våga tänka nytt, släppa gamla ”sanningar” och rutiner OM de inte längre är tidsenliga eller funktionella har bättre förutsättningar att gå vinnande ur striden.
Kajsa Beausang, Chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Nej. Men om det blir någon konsolidering återstår att se.
“Jag tror att EU-domen som gav Ryanair rätt ger nog en bra indikation på att EU vill bevara konkurrensen inom EU”
Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Jag tror att EU-domen som gav Ryanair rätt ger nog en bra indikation på att EU vill bevara konkurrensen inom EU.
Didrik von Seth, vd SRF: Jag säger som den romerske kejsaren Vespasianus när det debatterades i senaten debatterades om de offentliga toaletterna: ”Pengar luktar inte”
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: Nej, det tror jag inte. Konkurrens är bra och det innebär att om det finns ett flertal flygbolag som konkurrerar under samma villkor i Europa så gynnar det resenärerna i form av bättre produkter och lägre priser.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Är frågan om bråk av toalettstädning kommer att påverka den europeiska flygmarknaden?
Det är kanske en av de MÅNGA små saker som påverkar framtiden för ett flygbolag med gamla strukturer. Survival of the fittest.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har svårt att se att ombordpersonal som städar toaletter kommer att leda till flygmarknadens konsolidering.
Det påminner ganska mycket om järnvägens godstrafik. Det är duopol/oligopol på lok, vagnar, underhåll, terminaler osv. Allra värst är det då det gäller många fordonskomponenter. Alla dessa företag tjänar pengar, många gånger bra med pengar. De som kör tågen däremot är ansatta av hård konkurrens.
Det är som i guldruschens dagar. Skulle du helst vilja leta guld med en dröm om att verkligen finna lyckan, eller skulle du föredra att ha ett spadmonopol…
Nu kan jag inte så mycket om USA-marknaden, men jag gissar att konsolideringen har lett till ökade intäkter som i alla fall delvis beror på höjda priser. Ekonomisk rationalitet talar sannolikt för en konsolidering. Det fortfarande stora statliga ägandet talar däremot mot ekonomisk rationalitet. Där är också en skillnad mellan USA och Europa. Gissar att Easyjets VD med ett utifrån-perspektiv på det statliga ägandet har en annan syn än Anko.
Lägre kundnöjdhet i hela resebranschen enligt en undersökning. Vad ska vi göra åt detta?
“Vi är lite allmänt deppiga och gnälliga just nu, omvärlden känns hopplös och allt är dyrare”
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Skulle nog ta siffrorna med en nypa salt. Vi är lite allmänt deppiga och gnälliga just nu, omvärlden känns hopplös och allt är dyrare. Men punktlighet, och inte minst information vid förseningar behöver såklart förbättras, den är verkligen osannolikt dålig ibland.
Kajsa Beausang, Chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Det enda man kan göra – jobba upp förtroendet på nytt. Det vill säga: hålla vad man lovar, vara serviceminded och göra det med ett leende.
Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Det handlar om att vi måste komma tillbaka till hur läget var innan pandemin, en stor omställning för branschen och något som kommer ta olika lång tid. Vi ser redan nu att våra kunder är väldigt nöjda
Didrik von Seth, vd SRF: Följdverkningarna efter pandemin har satt spår i många sektorer. Som mest drabbad är det uppenbart att resebranschen inte är ett undantag. Just förseningar, långa köer och många tidtabellsändringar har självklart påverkat index för 2022. Med det sagt är det fortfarande av högsta vikt att bibehålla stor kundfokus och inte luta sig tillbaka när man ser en stor efterfrågan på grund av det uppdämda behovet att resa igen. Sämre tider väntar och då gäller det att ha kundernas förtroende.
“Folk förstår att det kan bli fel ibland men det är HUR man hanterar det och tar hand om kunderna när det blir problem som är avgörande för förtroendet och kundnöjdheten”
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kommer alltid uppstå problem av och till så därför är det otroligt viktigt att man har en plan och en strategi för hur man ska ta hand om kunderna när det blir problem och t ex uppstår förseningar. Folk förstår att det kan bli fel ibland men det är HUR man hanterar det och tar hand om kunderna när det blir problem som är avgörande för förtroendet och kundnöjdheten.
“Flygbolagen har gått ner mer än tågbolagen medan bussbolagen står pall bra”
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Vi har ett problem med ansvarstagande i vårt land rent generellt, Det är aldrig någon som ställs till svars för saker som inte fungerar.
“Buss, och i synnerhet VyBus4You, är mycket bekvämare än vad många tror”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Flygbolagen har gått ner mer än tågbolagen medan bussbolagen står pall bra. Som alla år är VyBus4You det bolag som har mest nöjda kunder. Tror det beror på att bussresenärer har förhållandevis lågt ställda förväntningar samtidigt som bussar sällan drabbas av förseningar och inställelser. Sedan tror jag att buss, och i synnerhet VyBus4You, är mycket bekvämare än vad många tror.
Vad ska man göra då? Jag tror att hanteringen av störningar är den stora boven. Man präglas för mycket av ett inifrån- ut-tänkande och tycker att man ändå löste en svår situation på ett hyggligt sätt ändå. Man ser inte alla konsekvenser alla resenärer har drabbats av. Att verkligen stärka resenärens känsla av att bli sedd och helst individuellt hanterad. För järnvägen har den i det närmaste kompletta avbemanningen av alla landets stationer inneburit att resenärerna till stor del får klara sig själva.
Charterbolagen hävdar att det är precis tvärtom, de har aldrig haft så nöjda kunder. Hur går detta ihop?
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det skulle jag säga är bland annat för att de står för flykten från verkligheten, drömmarna som ger oss en paus från utmaningarna på olika nivåer – privat och i omvärlden. Sen finns det en annan inställning till kundupplevelsen här, och ofta bättre system för att hålla kunden informerad under resans gång.
Kajsa Beausang, Chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Det är väl inte så konstigt att olika delar av en och samma bransch har olika betyg? Charterbolagen har varit snabba och duktiga på att ta hand om sina resenärer under covid-relaterade problem och flygstrejkerna.
Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Jag tror det handlar om produkten man erbjuder. Charterresor är grundat på att göra allt så lätt som möjligt för kunden, det tror jag är en stor fördel för dem när det kommer till kundnöjdhet.
Didrik von Seth, vd SRF: Det hänger ihop eftersom charteroperatörerna med ansvar för hela reseupplevelsen kan göra skillnad när resesektorn drabbas av störningar i samband med den snabba uppstarten efter pandemin.
“En flygstol och fräscht hotellrum och alla förväntningar är uppfyllda”
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det är väl inte så mycket man kan misslyckas med när det gäller charter. En flygstol och fräscht hotellrum och alla förväntningar är uppfyllda.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: Om det stämmer är det bara att gratulera till att de gör ett bra jobb!
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: För charterbolagen är väl störningar och inställelser ett mindre problem. Man har också sällan bytes/anslutningsresor och man har personal på plats! Dessutom
är det kanske mer själva upplevelserna på hotell och andra aktiviteter som präglar en charterturists resa. Charterresenärer är på semester och ser inte livet i ett minutperspektiv.
Annat är det för järnvägen. Det är inte så kul då ditt X2000 är på grund av en fordonsskada blev sent. Du missade det anslutande tåget du skulle åkt till från till exempel Herrljunga. I stället får du åka ersättningsbuss. Du kliver av bussen i, låt säga, den perifert belägna stationen i Uddevalla och konstaterar att för resans sista del får du vackert vänta på dagens sista förbindelse i 90 minuter. Det är mörk novemberkväll och det regnar. Hålögt sitter du i väntsalen och stirrar på en förförisk SJ-affisch. Svenskt Kvalitetsindex ringer upp och ber att få ställa några frågor om din senaste reseupplevelse…
Detta tror jag om den ekonomiska utveckling i reseindustrin i Sverige:
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Redan i september förra året sa konsumenterna i Kairos Travel Trend Report att de hade lagt undan pengar för resor under vinter, vår och så långt fram som till sommaren 2023. En del av dessa har nog gått åt till högre levnadskostnader, men samtidigt finns det fortfarande uppdämd reselust. Vi får nog ändå räkna med att dessa sparade pengar snart är uppresta och att dystra prognoser får oss att hålla i plånboken igen. Nästa mätning i september kommer att visa hur prioriteringarna påverkas framåt i olika inkomstgrupper, åldrar etc. Jag bedömer att Spanien blir fortsatt stort och Maldiverna får vänta för de flesta. Men när det gäller fjällturismen så har den visserligen flyttat fram positionerna men sett sin peak på ett tag och renarna kan återhämta sig även i Jämtland.
Kajsa Beausang, Chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Svenskarna kommer alltid att ha behov av att resa. Det är bara att titta på en jordglob och se var Sverige ligger för att inse att vi behöver uppsöka ljus och värme under vinterhalvåret. Resandet har förstås andra kvaliteter också – att få uppleva annan mat, natur, kultur, språk och tankar är något som berikar oss så mycket att vi inte kan avstå från det. Svenskarna kommer alltid att avsätta en budget för resor, det har blivit extra tydligt efter pandemin – vi reser trots att det finns mycket som talar för att vi borde stanna hemma.
Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Jag tror att den kommer att vara bra med hänsyn till det ekonomiska läget. Att inte ha kunnat resa mycket eller alls de senaste åren har påverkat många och folk vill ut och resa nu igen, det ser vi i vår statistik.
Didrik von Seth, vd SRF: Vi i Sverige står ut med hög inflation och stor andel rörliga räntor. Detta gör att reallönernas minskning är något större här än i de flesta andra europeiska länder. Lägger vi därtill en mycket svag krona blir det ytterligt svårt för branschen att inte drabbas av den försämrade ekonomin.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag tror att svenskarna verkligen prioriterar sina resor. Inte ens en pandemi, med ovisshet och initialt hot om hälsan hade särskilt stor inverkan.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: De flesta kommer att prioritera att resa trots tuffare tider en period framöver så jag tror att det kommer att gå bra för resebranschen.
“Jag har hittills felbedömt situationen. Vi är inte nere på botten än”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag har hittills felbedömt situationen. Vi är inte nere på botten än. Resor ligger helt enkelt högt upp i behovspyramiden, så rent logiskt är det något man måste dra in på om ekonomin kärvar på allvar.
De flesta tänker att de kan hantera inflation och höjda räntor med att byta från Felix till Willys egna rödbetor. Man vill verkligen inte sluta att unna sig de resor man har haft råd att göra de senaste tio åren. Därför fortsätter man till de ekonomiska realiteterna på bryskaste möjliga sätt sätter stopp. Då kan det gå fort.
Det kan också vara så att man har en bil mer än man behöver, man har ett semesterhus man inte behöver, man bor större än man behöver, man dricker dyrare viner än man egentligen behöver osv. Man kommer att ompröva sin livsföring och det visar sig att resa är något man verkligen vill och det finns mycket annat man kan offra.