Skistar får en del kritik för sina höga priser på liftkort och stugor. Rätt eller fel? Motivera gärna ditt svar.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Skistar är ett kommersiellt företag och får väl ta så höga priser de vill och kan, så länge de inte har monopol på all skidåkning. Och alla skidåkare har friheten att välja det utbud de kan och vill stödja.
“Skistar vill tjäna pengar som alla andra men kan aldrig ta ut mer än vad deras gäster vill betala”
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Skistar vill tjäna pengar som alla andra men kan aldrig ta ut mer än vad deras gäster vill betala. Sedan vet vi alla hur våra energikostnader har ökat. Men självklart gäller det att Skistar är på sin vakt för kunderna har en gräns vad de är beredda att betala
“Framförallt Åre på sportlovet är tyvärr under all kritik. Nästan lika dyrt som i Alperna, men med halvtimmeslånga köer till liftarna, ofta dåligt väder och trånga restauranger”
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Rätt. Framförallt Åre på sportlovet är tyvärr under all kritik. Nästan lika dyrt som i Alperna, men med halvtimmeslånga köer till liftarna, ofta dåligt väder och trånga restauranger.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det är svårt att uttala sig om, och det är inte enkelt att se den röda tråden just i det här fallet där priserna stigit mycket mer på till exempel liftkort jämfört med andra tjänster eller varor generellt i samhället. Och förklaringen från Skistar är kanske inte så tydlig vilket gör att man som konsument undrar om de höjer priserna, helt enkelt för att de kan göra det, då de är marknadsledande. Det blir ju tråkigt att inte alla har råd att njuta av skidåkning för att priserna höjs så extremt mycket. Just nu är det på god väg att bli en klassfråga.
Didrik von Seth, vd SRF: Det är ett kommersiellt företag. Utgår från att priserna är marknadsanpassade.
“I detta avlånga land är flyget nödvändigt”
Detta är mina tankar om BRA flygs framtid:
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Jag håller tummarna för att det går bra. Otroligt viktigt med stabil inrikes tillgänglighet. I detta avlånga land är flyget nödvändigt.
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Vi behöver ett inrikesflyg och med ett Air France-ägt SAS vet men aldrig hur stark förankring de vill ha avseende svenskt inrikesflyg. Därför kan vi behöva ett BRA som alla som vill måste stå bakom!!
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Inrikesflyg behövs i Sverige så det är synd att det inte fungerar. Jag tror det enda sättet är att inspireras av Ryanairs modell med trånga säten, höga extra avgifter och strikt kostnadskontroll. Jag är inget fan av Ryanair, men imponeras över hur de får affären att gå ihop.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Av bolagets kommunikation att döma är detta inget som kommer att påverka varken kunder, tidtabeller eller biljettpriser. Jag tänker att de flesta flygbolag går igenom upp – och nedgångar och det känns som att de har en bra plan utstakad. Jag tror på BRA.
Didrik von Seth, vd SRF: Tror att de hamnat lite i kläm beroende främst på den svaga svenska valutan. Hoppas att rekonstruktionen får bolaget på fötter. Inte minst med osäkerheten vart SAS är på väg i den svenska marknaden är det viktigt med ett större svensk inrikesflyg.
“Vad ska vi med Bromma till om BRA knappt kan överleva trots att Stockholms skattebetalare tillhandahåller ett centralt beläget enormt stort markområde nästan exklusivt åt BRA?”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Hänger rimligen mycket samman med Brommas framtid. Kollade morgondagens avgångar från Bromma. 31 av 34 avgångar var BRA. Vad ska vi med Bromma till om BRA knappt kan överleva trots att Stockholms skattebetalare tillhandahåller ett centralt beläget enormt stort markområde nästan exklusivt åt BRA?
Detta borde Arlanda, Swedavia och regeringen göra för att locka till sig nya linjer och flygbolag när SAS flyttar allt mer trafik till Kastrup. Eller är det kört för oss i utkanten av Europa nu när Air France/KLM snart styr allt…
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Nej, det är absolut inte kört. Mälardalen är fortfarande en mycket intressant hub med spännande företag, universitet och högskolor och en signifikant befolkningsvolym med nordiska mått mätt. Viktigt att kommunicera förväntade tillväxtsiffror för regionen framåt och sätta en tydlig vision för regionen och för mobiliteten som helhet.
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Marknadsföra att Sverige är det största landet i Skandinavien med ett stort behov av leisure-resande och med många större företag med ett behov av direktlinjer till ett flertal strategiska destinationer. Vi kan styra detta till viss del genom att välja att flyga från svenska flygplatser.
“Jag tror det enda som kan fungera är att slopa flygskatten men det lär inte hända”
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Svårt. Hade flygrummet över Ryssland varit öppet hade vi kunnat satsa på en hub mot Asien likt Finnair. Som turistland är Sverige intressant men inte tillräckligt lockande. Jag tror det enda som kan fungera är att slopa flygskatten men det lär inte hända.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det är ju rätt många nya flygbolag som kommer till Arlanda. Det sker många invigningar av nya rutter som jag kan se. Min erfarenhet är att tomrum fylls ganska snabbt, så det ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig när och om SAS flyttar fler linjer till Köpenhamn.
Didrik von Seth, vd SRF: Målmedvetet, bearbeta flygbolag att etablera sig på Arlanda. Ta bort den skadliga flygskatten.
“Man borde satsa på tåganslutningarna”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag tänker att man borde satsa på tåganslutningarna. Säkerställ snabba, regelbundna bytesfria förbindelser från (förutom Stockholm och Uppsala) Gävle, Västerås, Örebro, Eskilstuna, Linköping, Norrköping och Nyköping. Gör förflyttningen av både resenärer och bagage plattform — gate inklusive security extremt smidig och snabb. Gör resan dörr- take-off extremt effektiv. Täcker man in detta område har man ett underlag som är lika stort som Öresundsregionen (där en dryg tredjedel alltså är svenskar), dvs drygt fyra miljoner invånare.