Här är mina tankar av flygets framtid i EU efter pandemin:
Mats Nyblom, reseanalyter
Svårbedömt. Också lite oklart när pandemin kommer att kännas som permanent över.
Sannolikt kommer förhållandet privatresor tjänsteresor förskjutas ytterligare mot privatresor. Det är också sannolikt att tjänsteresorna initialt kommer att gå ner och tillväxten från den nya nivån blir nog lägre. För flyget, i värsta fall blir till och med trenden nedåtgående.
Frågan är lite otydlig, men jag tolkar det som flyget inom EU. Kanske håller det även här att infinna sig en viss mättnad över resandet. Hur mycket vill vi resa? Själv pendlar jag mellan att längta iväg och tycka att det är ganska skönt att vara mer rotad…
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Lågprisflyget tar 70 procent av marknaden och flaggbolagen anpassar sig till de låga priserna med underleverantörer och radikalt sänkta kostnader – vilket inte alltid är löner. På långdistans slår lågprisbolag igenom, men blir inte dominerande. Mer non-stop, glesare turer, men fler destinationer. Affärsresorna blir färre, men längre och längre bort och affärsflyg tar över en del av dem. Nya kreativa idéer och bolag kommer, även inom flaggflyget. Elflyget kompletterar men blir aldrig folkflyg. Totalt blir antal flygrörelser fler än någonsin.
Claes Pellvik, kommunikationschef Nordic Leisure Travel Group
Följer upp på din tidigare fråga om konsolideringen.
Jag tror att det finns plats för både stora aktörer, men också mindre mera nischade flygaktörer som fyller ett tydligt behov marknaden. Kan vara BRA med hållbart inrikesflyg i Sverige, eller SAS med ett större linjenät i Europa och en del långdistans till viktiga marknader för skandinavisk exportindustri. Men helt klart också ett effektivt och omtyckt leisureflygbolag som vårt egna Sunclass Airlines. Ett bevis på att vi tror på framtiden är att vi nu till hösten 2022 får in vår första Airbus A330-900neo och som kommer följas av många fler nya flygplan.
Emanuel Karlsson, VD, Rolfs Flyg & Buss / Solresor
Många nya flyglinjer, prispress, huggsexa om vad som är öppet att ta. Det kommer vara en orolig tid första året men kort därefter stabiliserar det sig. Spännande aktörer är Ryanair, Wizz, Easyjet och Eurowings.
Jul- och nyårshelgerna närmar sig. Vart ska du resa på semestern?
Mats Nyblom, reseanalyter
Blir nog kvar.
Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se
Till fjällen!
Mari Tara, VD Grönklittagruppen AB
Hemma.
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Stockholm.
Claes Pellvik, Kommunikationschef Nordic Leisure Travel Group
Nyrenoverade Sunwing Resort Fanabe på Teneriffa
Emanuel Karlsson, VD, Rolfs Flyg & Buss / Solresor
Teneriffa.