Annons:

Premium

Fredagspanelen om Bromma och Grand Hôtel

Denna veckan så består Fredagspanelen av: Adam Györki, Kommunikationschef på TUI, Didrik von Seth, VD för SRF, Jan Ohlsson, Flyganalytiker, Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef på Ving/Nordic Leisure Travel Group Mats Nyblom, tåg- och reseexpert på SRJ(k) Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationschef på Norwegian Freja Annamatz, Presschef på SAS Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se


Motivera ditt svar.

Adam Györki, Kommunikationschef på TUI:

Jag tycker att Bromma Flygplats skulle reformeras till att delvis bli en testflygplats för framtidens eldrivna flygtransportmedel. Vi kommer att behöva en hel del helikopterplattor samt landningsbanor som ligger förhållandevis nära city. Såväl för drönare som transporterar varor som för eVTOL.

Didrik von Seth, VD för SRF_

I en politisk iver går man ut med det som närmast kan betraktas som ett panikbeslut utan förankring eller tanke på hur man skall lösa huvudstadens långsiktiga flygtillgänglighet. Ministerns minspel under presskonferensen och senare tårtfirande visar på en politisk omognad och oförmåga att se helheten. Symbolpolitik får gå före Stockholms och Sveriges utveckling.

Jan Ohlsson, Flyganalytiker: 

Ett BRA nät med propeller kan bara konkurrera från annan flygplats. Samordning har SAS sagt nej till får man förmoda, så en flytt skulle leda till ajöss med BRA och Air Leap. Det blir monopol med mycket högre priser-om inte Norwegian och Wizz ger sig in, men det blir på 4-5 stora linjer enbart. Dessutom vart ska ambulansflyg, kraftigt ökande affärsflyg och en mängd elflyg redan från 2026 ta vägen? Så regionerna kommer att bli kraftigt lidande.

Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Arlanda ska vara vår internationella storflygplats, men kräver nya investeringar framåt bland annat i infrastruktur, terminaler etc. Även om det ger mening att satsa vidare på Arlanda så skulle Bromma längre fram kunna vara en viktig flygplats inte minst när elflygen är här i större omfattning.

Mats Nyblom, tåg- och reseexpert på SRJ(k):

Marken har rimligen större värde att utveckla staden i form av bebyggelse. Restiden från Arlanda är för de allra flesta destinationer i Stockholmsområdet likvärdig.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationschef på Norwegian: 

Det behövs två flygplatser i Stockholmsområdet. Bromma är bra för de som bor långt bort och vill kunna landa nära det centrala. De båda flygplatserna kompletterar varandra.

Freja Annamatz, Presschef på SAS:

Bra att frågan utreds och att den blir belyst från olika håll, flyget är viktigt och behövs. Vi är helt beroende av goda förbindelser inom vårt avlånga land och med omvärlden.

Detta tror jag om BRA:s möjligheter att överleva på Arlanda.

Adam Györki, Kommunikationschef på TUI:

If there is a will there’s a way.

Didrik von Seth, VD för SRF:

Arlanda måste byggas ut med ytterligare en landningsbana för att göra plats för regionalflyget. Då kan BRA flytta.

Jan Ohlsson, Flyganalytiker: 

Noll.

Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef på Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Jag tror att BRA anpassar sig efter de planer som klubbas igenom.

Mats Nyblom, tåg- och reseexpert på SRJ(k):

De kan ju flyga var de vill med sina flygplan. De måste inte flytta allt till Arlanda. De kanske ska flyg från typ Borlänge till Kastrup i stället, i alla fall med vissa plan.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationschef på Norwegian: 

Jag både tror och hoppas att BRA klarar en flytt till Arlanda även om deras flotta och kundbas passar bäst på en mindre flygplats som Bromma.

Din upplevelse av Grand Hotel.

Adam Györki, Kommunikationschef på TUI:

Efter att rummen renoverats tycker jag att Grand Hotel gått från lätt dekadens till toppklass. Älskar att bo där.

Didrik von Seth, VD för SRF:

Det var bröllopsnatten. Behöver jag säga mer?

Mats Nyblom, tåg- och reseexpert på SRJ(k):

Det är självklart fint. Om det är prisvärt kan diskuteras. Men varje stads ledande hotell får ju en air som är svår för andra hotell att matcha. Denna air har ju också ett värde, i alla fall om man är lagd åt hållet att uppskatta sådant.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationschef på Norwegian: 

God mat, härlig bar och lyxig atmosfär som känns väldigt internationell.

Freja Annamatz, Presschef på SAS:

Som inflyttad stockholmsbo är jag djupt imponerad av mytomspunna institutioner som Grand. Och Cadierbaren är ett av de allra tjusigaste ställena att svänga förbi på för en drink.

Sofi Cederlöf, Marknadschef på Flygresor.se

Vackert.