Annons:

Premium

Så ska vinvärlden vinnas för klimatsmarta vinflaskor

Vin hör hemma i glasflaskor som förmedlar en högklassighet för det vin de bär, och en signal om kvalitet, menar de vinkonservativa. Men vin i platta PET-flaskor är på en rad områden mer klimatsmarta, menar nytänkarna som vill se dem på bred front. Text: Janne Sundling

”Australien är hem för de två mest betydande framgångsrika vinförpackningsinnovationerna under förra seklet: Bag-in-box och skruvlock”

För att producera en glasflaska krävs det fossila bränslen för att producera, transportera och återvinna dem. De ger tunga transportutsläpp, de är ömtåliga och slösar på utrymme. Platta vinflaskor lanseras som en lösning på problemet. Förpackningsföretaget Packamama försöker nu vinna Australiens vinproducenter för sin flaska. Den är tillverkad av 100 procent återvunnen PET-plast vilket gör den 83 procent lättare och den platta profilen tillåter dubbelt så många flaskor per transport.

”För de absoluta finvinerna som går till samlare är det helt otänkbart med plastflaska”

– Australien är hem för de två mest betydande framgångsrika vinförpackningsinnovationerna under förra seklet: Bag-in-box och skruvlock, båda från mitten av 1960-talet, säger Packamamas medgrundare Santiago Navarro.

Packamamas började med att tillverka 65 000 enheter, nu har den siffran stigit till 90 000. Vid årets slut kommer produktionen att överstiga 150 000 enheter. Å andra sidan köper australiensarna cirka 500 miljoner liter inhemskt producerat vin varje år.

– Vi är för närvarande i diskussioner med nio av de 12 största australiensiska vinproducenterna, säger Navarro.

– Vi har sålt så mycket att vi utökar vårt befintliga utbud från två till fyra viner och med ett annat sortiment som redan är på gång, säger Mitchell Taylor på Taylors Wines som var tidiga med platta flaskor.

Någon enstaka variant av den platta flaskan finns på svenska Systembolaget. Men om de stora vinländerna anammar flaskan kommer fler att fylla hyllorna.

– På tre månader har försäljningen av våra platta plastflaskor nästan motsvarat vårt befintliga glasflasksortiment. Vi förväntar oss, med större medvetenhet, att den nya förpackningen snart kommer att sälja mer än den befintliga, säger Mitch Taylor till Bloomberg.

Andra är mer tveksamma. För de absoluta finvinerna som går till samlare är det helt otänkbart med plastflaska, menar de. Och den rekommenderade hållbarheten för de platta är inte mer än två år.