Statistik från YouGov innan jul visade att hälften av alla Londonbor under det senaste året har tvingats gå hem innan midnatt. Eftersom de inte kunde hitta något ställe som var öppet.
Tre nattklubbar stängde varje vecka i Storbritannien förra året. I början av december kom en rapport från branschföreningen The Nighttime Industries Association som visade att landet de senaste fyra åren har förlorat 37 procent av alla sina klubbar. Det är tio nedstängda klubbar i månaden.
Branschen ropar nu i panik efter någon form av räddningspolitik. ”Vad vi ser är en systematisk nedmontering av hela nattekonomin”, sa organisationens ordförande Michael Kill till Sky News enligt SvD. Om utvecklingen fortsätter kommer det inte finnas en enda nattklubb i Storbritannien år 2030.
De stilla Londonnätterna beror på allt från högre energipriser (som slagit mot klubbarna) till att inflationen har urholkat medborgarnas plånböcker. Men den stora trend mot vilket allt detta utspelar sig är den minskande alkoholkonsumtionen.
Januari är den månad varje år när det säljs minst alkohol i västvärlden. Konceptet ”vit januari” lanserades i Storbritannien 2013 av organisationen Alcohol Change UK. De senaste tio åren har antalet alkoholenheter som konsumeras i det traditionellt hårddrickande Storbritannien gått ner med tio procent.
Till stor del är detta en fråga om inflation. År 2013 kostade en pint öl i medeltal 3 pund och 22 pence i landet enligt den brittiska statiska centralbyrån ONS. Förra året kostade samma pint med öl 4 pund och 23 pence. Bloomberg räknade häromåret fram att den envist alltmer renlevande ungdomen hade kostat statskassan 17 miljarder pund i minskade skatteintäkter.