Till Chanels franska ”vinbutik läggs nu Domaine de l’Ile och där fanns Château Canon, Château Berliquet och Château Rauzan-Ségla liksom St. Supéry winery, en vingård i kaliforniska Nappa Valley.
Chanels vinframställning startade 1994 när de köpte Château Rauzan-Ségla. Två år senare köpte det Château Canon. Sedan lugnt på förvärvsfronten tills Château Berliquet lades till i mixen 2017.
Nicolas Audebert, som ansvarat för Chanels vininnehav sedan 2004, pratar inte om dessa vingårdar som ett konglomerat
– Vi talar om enskilda vingårdar som ägs av samma hus, som ett vinkonsthus som ägs av Chanel. Chanel ger oss möjligheten att vara oberoende, att utveckla varje fastighet på sitt eget sätt utan att kompromissa, säger han till The Globe and Mail.
– Vi delar samma filosofi. Det handlar om att [sätta] precision och elegans i vinet. Det är lätt i vinvärlden att vara stor, att vara kraftfull, att visa upp sig, att vara imponerande, säger Nicolas Audebert.
Och kan det finnas likheter mellan parfymer och viner? Jo, det tror vinmakaren.
– Jag tror att det finns många kopplingar. När du går till Chanels blomsterfält i Grasse är de jordbruk, de beror på klimatet, skördedatumet, säger han om faktorer som påverkar volymen och intensiteten av Chanels provensalska skörd av rosor och jasmin för dess parfymer.
– De förvandlar det till en produkt som master blender kommer att lägga med andra [ingredienser]. Det kommer att förändra hur han bygger komponenterna – varje år på olika sätt – för att skapa något konsekvent. Vi gör exakt samma sak här.