Avgående vd Cees ’t Hart säger nu att han räknar med att ha ett avtal om försäljning klart till sommaren. Men en affär är beroende av ett statligt godkännande, och sedan invasionen i Ukraina har landet infört nya lagar och regler som gör det dyrt och besvärligt att lämna Ryssland.
– Vi ska be de ryska myndigheterna om att godkänna en försäljning, men varken vi eller särskilt många andra bolag har erfarenhet av det. Det är inget vi kan kontrollera, säger Cees ’t Hart till Berlingske som också säger att löftet om tolv månader ”övertolkades”.
Till de nya ryska reglerna hör att försäljningssumman inte får övergå 50 procent av marknadsvärdet och ovanpå det en särskild krigsskatt på tio procent av försäljningssumman.
– De ryska myndigheterna försöker göra det så besvärligt som möjligt, säger Cees ’t Hart.
Ryssland är inte Carlsbergs enda bekymmer. Nyligen uppmärksammades bolagets verksamhet i Myanmar där de betalt 72 miljoner kronor i skatt (108 miljoner SEK) och att Carlsberg-koncernens varumärke Wusu Beer har 85 procent av marknaden i den kinesiske Xinjiang-provinsen.
Cees ’t Hart kommenterar det med att situationen i Myanmar och Ryssland går att jämföra och att ”det inte är en automatisk reaktion för oss att lämna ett land där det sker förskräckliga saker”.
Han uppger att Carlsberg agerar utifrån FNs principer om företagsledning och människorättsfrågor.
– Om företagen flyttar ut är det kanske dåligt för juntan men det mycket, mycket dåliga nyheter för de människor som är beroende av verksamheter som vår, säger han till Berlingske.
Carlsberg har sedan förra året skrivit ned värdet på den ryska verksamheten från 20 miljarder kronor (30 miljarder SEK) till 11 miljarder kronor (16,5 miljarder SEK).