”Pilotbristen är global och siffror på 30 000 – 50 000 lediga pilotjobb de närmaste åren har nämnts”
Delta, United och Alaska Airlines har alla startat pilotutbildningar och lockar med stipendier för den som vill sitta längst fram i planet. Men kravet på minst 1 500 flygtimmar för att få certifikat försenar processen.
Efterfrågan på flygresor närmar sig prepandemiska nivåer och har i vissa segment redan överträffat 2019 års siffror. Det kunde varit ännu bättre om branschen bara haft tillräckligt med piloter, särskilt erfarna kaptener.
Resesajten Skift har undersökt orsakerna till bristen och funnit att den främsta är att många lämnade yrket eller köptes ut när flyget ställdes på backen under pandemin. Omkring 10 000 yrkespiloter i USA har lämnat in certet sedan pandemin bröt ut 2020.
Ett annat skäl är den skeva åldersstrukturen i pilotkåren, där alltför många gråryggar redan gått eller snart ska gå i pension. Om efterfrågan på flygresor växer som planerat kan dagens brist på cirka 17 000 piloter fördubblas de närmaste tio åren.
Bristen har lett till att flera flygbolag valt att inte trafikera mindre och inte så lönsamma linjer regionalt och lokalt. Samtidigt har lönerna för piloter pressats upp rejält, särskilt i de regionala bolagen.
Kritiker har också rest farhågor om att flygsäkerheten försämras om alltför oerfarna piloter sätts bakom spakarna, men några belägg för att så är fallet har inte påvisats.
Samtidigt vill USA:s representanthus höja pensionsåldern från 65 till 67 år, vilket pilotfacket ALPA motsätter sig. I dag tillåts inga piloter över 65 flyga internationellt.
Pilotbrist är inte enbart ett amerikanskt problem. Pilotyrket är i hög grad internationellt och antalet kanadensiska piloter som söker amerikansk licens växer snabbt. Pilotbristen är global och siffror på 30 000 – 50 000 lediga pilotjobb de närmaste åren har nämnts.