“Inledningsvis ska EH216-S användas för att flyga turister på sightseeing och flygtaxi”
EH216-S är en eVTOL, alltså en eldriven stor ”drönare”, som de senaste åren gjort 40 000 starter under utprovning och demonstrationer på många håll i världen. Vi kunde till exempel se en kort obemannad flygning med en SVT-reporter nyligen.
Förra fredagen godkände Kinas tillsynsmyndighet Civil Aviation Administration of China (CAAC) planet för kommersiell drift utan pilot.
Ehang har över 1 000 preliminära beställningar från flera asiatiska länder och en kapacitet att bygga 600 plan om året i fabriken i Yunfu. Samtidigt utvecklar företagen en fyrsitsig variant.
De första fem autonoma planen av en beställning på 100 är redan levererade till ett distrikt i Shenzhen där en ”urban air hub” ska byggas upp för att utveckla olika tjänster inom låghöjdsflyg.
”Godkännandet inleder ett nytt kapitel i flyghistorien”
Inledningsvis ska EH216-S användas för att flyga turister på sightseeing och flygtaxi. Planet har i dag en räckvidd på 35 kilometer. Med förbättrad batterikapacitet ska det även användas för brandflyg, räddningstjänst och film- och fotouppdrag.
– Godkännandet inleder ett nytt kapitel i flyghistorien, sade Ehangs grundare och vd Huazhi Hu till sajten Future Flight.
Han avslöjade också att Ehang planerar att själva etablera sig som kommersiell operatör inom UAV (uncrewed air vehicle):
– Vårt strategiska mål är att göra säker, autonom och miljövänlig flygning tillgänglig för alla.
Men på vägen dit måste Ehang få typgodkännande av tunga myndigheter som amerikanska FAA och europeiska EASA.
Närmast på tur att flyga typgodkänd eVTOL uppges franska Volocopter vara med sikte på att flyga sin Volocity vid öppnandet av OS i Paris nästa sommar. Med pilot.