”Nästa år väntas bara 0,53 procent av allt flygbränsle vara SAF (Sustainable Aviation Fuel) till en kostnad av 25 miljarder kronor”
Flygbolagens internationella organisation IATA har lämnat sin prognos för branschens utveckling under 2024. De ekonomiska bedömningarna har Travel News redovisat här.
De miljömässiga aspekterna diskuteras i dagarna vid miljötoppmötet i Dubai. IATA:s beräkningar visar att infasningen av hållbart flygbränsle går trögt. Nästa år väntas bara 0,53 procent av allt flygbränsle vara SAF (Sustainable Aviation Fuel) till en kostnad av 25 miljarder kronor, vilket är en knapp procent av hela bränslenotan på 2 912 miljarder kronor.
IATA bedömer att genomsnittspriset för flygbränslet kommer att landa kring 7:50 kronor per liter under 2024, då flyget väntas förbruka 380 miljarder liter. Bränslet står för 31 procent av branschens samlade kostnader.
Världens alla flygplan beräknas släppa ut 939 miljoner ton koldioxid nästa år. Om världens samlade CO2-utsläpp landar på 38 miljarder ton utgör flygets utsläpp 2,6 procent.
Sedan 2021 testar flygbranschen ICAO:s system för utsläppsrätter förkortat Corsia. Det är än så länge frivilligt för de 115 länder som anslutit sig, men blir obligatoriskt från 2027. Små länder som vissa ö-nationer och bolag med liten bränsleförbrukning är undantagna från utsläppskraven.
De bolag som inte kan fasa in SAF enligt ICAO:s plan måste köpa utsläppsrätter på marknaden. IATA bedömer att flygbolagen nästa år kommer att köpa utsläppsrätter för 10 miljarder kronor.