“I fjol tog amerikanernas reslust rejäl fart och många valde American Airlines”
Under 2021 stod de flesta av American Airlines nära 1 000 flygplan och samlade damm medan företaget samlade skulder i 20-miljardersklassen. USA:s äldsta och segaste flygbolag såg än en gång ut att vara på väg mot konkursskydd och rekonstruktion på samma sätt som 2011 efter Lehmankraschen.
Men i fjol tog amerikanernas reslust rejäl fart och många valde American Airlines, som lockar med konkurrenskraftiga priser. Och det blev bara bättre ju längre året gick. I Q4 låg passagerarantalet 17 procent över 2019 års siffror, trots färre plan i luften. De som flög hade en kabinfaktor på 84 procent.
Det gav resultat på sista raden. Intäkterna det fjärde kvartalet landade kring 130 miljarder kronor och resultatet före skatt på åtta miljarder.
American Airlines har ett program för att amortera skulder från de båda förluståren 2020 och 2021. 80 miljarder kronor har betalats tillbaka av de 150 miljarder som ska amorteras till 2025.
Bolagets flotta består i huvudsak av Airbus 320/321 och Boeing 737-800 och ett hundratal större Boeing för long-haul. Men två orosmoln tornar upp sig över skyn kring huvudbasen i Texas: kapacitetsbrist hos flygplanstillverkarna och bristen på piloter. American Airlines vill anställa 2 000 piloter i år och ska snart löneförhandla med piloter och kabinpersonal.