Det statliga flygplatsbolaget Swedavia fortsätter att planera för en utbyggnad av Arlanda. Behovet är stort – de senaste tio åren har resandet ökat kraftigt, från 18 till 27 miljoner passagerare om året.
För att klara det håller Swedavia redan på att bygga om Terminal 5. Det blir en ny pir, ny säkerhetskontroll, nytt system för bagagehantering och ett nytt område för affärer och restauranger.
Totalt handlar det om investeringar på 17 miljarder kronor, där det mesta ska vara klart till 2025.
Det är mycket pengar men det räcker ändå inte för att klara det ökade flygandet. Och nu väntar riktigt stora frågor på politikernas avgörande.
Den största gäller om det ska bli en fjärde start- och landningsbana, parallellt med nuvarande bana ett och tre. Enligt Swedavia behövs banan någon gång mellan 2035 och 2040. Då kan Arlanda öka från dagens maximalt 84 starter och landningar i timmen till 125.
Eftersom det tar 20 år att få en ny bana klar med alla miljötillstånd behövs det i praktiken ett beslut den närmsta tiden. Förutsatt att politikerna vill att Arlanda ska växa.