Det gick rätt bra i 100 år, men strax efter jubiléet förra hösten rasade aktien och två tredjedelar av börsvärdet försvann i ett slag. Ett bärande skäl var kriget i Gaza, eftersom Finnair satsat stort på ett partnerskap med Qatar Airways. Tanken var att komma runt problemet med det stängda ryska luftrummet som raderat ut de lönsamma Asienlinjerna.
Efter Hamas överfall på Israel den 7 oktober i fjol insåg marknaden att Finnair stod inför ännu en prövning i form av krig i Mellanöstern. Resultatet visar sig i fredagens halvårsbokslut:
# Intäkterna i H1 har stannat på fjolårets nivå 1,5 miljarder euro, med en liten ökning med 2,3 procent i Q2.
# Enhetsintäkten (RASK) föll med 4 procent med bibehållen enhetskostnad.
# Rörelseresultatet föll i Q2 till 42 miljoner euro, jämfört med 66 miljoner samma tid i fjol.
# Passagerarantalet ökade med måttliga fem procent till tre miljoner i Q2.
# Kabinfaktorn föll från 76,3 procent i fjol till 74,7 i årets Q2.
Helsingforsbörsen reagerade med att sänka aktien drygt tio procent. Aktien som för ett år sedan pendlade kring en hundring gick nu för 23 kronor.