Enligt nyhetsbyrån Reuters visar Ryanairs rörelseresultat en vändning till vinst. Nettovinsten har kommit in högre än väntat. Omsättningen steg till 2 959 miljoner euro, plus 9,6 procent. Rörelseresultatet blev 32,6 miljoner euro (-18,9). Rörelsemarginalen var 1,1 procent. Resultatet före skatt var 143,7 miljoner euro (2,7).
Samtidigt meddelar Ryanair på morgonen att man sänker sin prognos för passagerartillväxt för räkenskapsåret 2026. Lågprisbolaget räknar nu med att flyga 206 miljoner passagerare, en minskning på 3 procent från tidigare prognos på 210 miljoner. Det är andra gången på tre månader som trafikprognosen sänks.
Skälet uppges vara fortsatta förseningar i leveransen av Boeings nya 737 MAX-plan. Enligt Boeing är flygplanstillverkaren i full fart att återhämta sig från störningar i verksamheten, inklusive strejken i slutet av 2024. Ryanair räknar emellertid inte med att fler än nio flygplan kommer att levereras före högsäsongen sommaren 2025 – vilket är för få för att möta tidigare prognos för passagerartillväxt.
Ryanairs finanschef Neil Sorahan, som nyligen återvänt från ett besök i Boeings fabrik i Seattle, säger i en kommentar till irländska RTE att han är ”besviken” över förseningarna.
Han uppger samtidigt att man har ”starkt förtroend” för att Boeing kommer att leverera de nio flygplanen innan sommaren.
Enligt finansportalen Investing.com mildrar Ryanair effekterna av leveransförseningarna med att omfördela kapaciteten till regioner i Sverige, Polen och Italien. Platser där nationella politiska beslut, så som sänkta flygskatter och tillväxtincitament, stödjer expansion.
Källor: Reuters, RTE, Investing.com