Minskningen motsvarar 282 000 färre passagerare jämfört med samma period 2018. Inrikestrafiken minskade med närmare 9 procent. För utrikestrafiken var minskningen 1,3 procent.
– Vi har sett en minskning av flygtrafiken ett tag nu och den fortsätter även detta kvartal. Det finns flera orsaker till att färre flyger inrikes, exempelvis att en ökad klimatmedvetenhet gör att konkurrerande färdmedel som tåg får ett ökat resande. Minskat flygresande är också ett tecken på en stagnation i ekonomin, säger Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen.
När det gäller marknadsandelar för inrikestrafiken ökade SAS stort, medan Norwegians andelar sjönk. SAS andel uppgår nu till 48,9 procent jämfört med 44,4 procent året innan. Norwegians andel är 19,1 procent jämfört med 23,9 året innan, BRA har minskat marginellt från 30,5 till 29,9 procent och övriga bolag står för 2,1 procent jämfört med 1,3 procent året innan.
På 13 av de 38 trafikflygplatserna var antalet passagerare fler än under samma kvartal 2018. Den största relativa passagerarökningen hade Arvidsjaur och Gällivare flygplats. De stora ökningarna beror på att dessa båda flygplatser drabbades extra hårt av flygbolaget Next Jets konkurs 2018.
Bland de länder som trafikeras från svenska flygplatser var Spanien det land som hade flest passagerare under perioden. Drygt 1 miljon passagerare flög mellan Sverige och Spanien under årets tredje kvartal. Den största tillväxten hade dock Turkiet och Frankrike med volymökningar på 15,7 respektive 13 procent.
En kommentar