Annons:

Premium

Toyota storsatsar på elflyg

Fem miljarder kronor satsar huvudägaren Toyota på att säkra serieproduktion av Kalifornienbaserade Jobys femsitsiga eVTOL. Av: Leif Holmkvist.

Förra veckan demonstrationsflög Joby sin elektriska lufttaxi runt Mount Fuji i Japan. Kanske som ett tack för den stora investeringen, som behövs när bolaget bränner över en miljard kronor i kvartalet när det nu går in i serieproduktion.

Tillsammans med kinesiska Ehang leder Joby utvecklingen av alternativ till fossildrivna luftfarkoster. I somras flög en vätgasdriven Joby, där man bytt batterierna mot flytande vätgas och bränsleceller, 80 mil över Kalifornien och landade med 10 procent vätgas kvar i tanken.

Joby satsar på en hybridvariant, där batterier hjälper till med extra kraft under start och landning, medan vätgasen driver farkosten i planflykt. 80 mil på 40 kilo flytande vätgas med vattenånga som enda utsläpp.

Medan Jobys batteridrivna eVTOL är tänkt som flygtaxi på kortare avstånd ser bolaget vätgasdrift som ett miljövänligt alternativ till det alltmer kritiserade privatjetflygandet. Battericellerna till vätgastekniken utvecklas av Jobys dotterbolag H2FLY i tyska Stuttgart.