Annons:

Premium

TN testar: Så är Norwegians Premium

Norwegian hävdar att bokningsklassen Premium är en succé och utökar därför konceptet. Travel News undrade om det är så bra som flygbolaget påstår och skickade iväg resejournalisten Anders Pihl på en provtur. PLUS-artikel för prenumeranter.

I stället för business class har Norwegian redan när långdistanssatsningen inleddes valt att satsa på sin egen bokningsklass Premium. Konceptet, som ligger någonstans mellan business-klass och ekonomiklass, är en succé om flygbolaget får säga det själv, och nu utökas satsningen till att omfatta 56 säten i de kommande Boeing 787-9 Dreamliner-maskinerna, jämfört med 32/35 säten tidigare. När premiumsätena blir fler blir benutrymmet samtidigt något mindre – från 46 till 43 tum, vilket så klart är ett minus.

Men satsningen väcker nyfikenhet. Hur står sig Norwegians Premium gentemot konkurrenternas business class och economy plus? TN testar under en resa från Köpenhamn till JFK i New York.

1. En fördel med Premium märks direkt på flygplatsen. Jag checkar in snabbare vid den särskilda Premium-disken, går lättare genom säkerhetskontrollen i fast track-kön och är bland det allra första in i planet.

2. Väl i kabinen sjunker jag mjukt ner på min plats och sträcker ut mina ben så långt jag kan utan att fötterna når fram till sätet framför mig (benutrymmet i mitt plan är 46 tum). Det breda sätet skjuts först framåt, sedan vinklas bakåt så att jag nästan ligger ner, men inte helt raklång som i riktig business.
Norwegian har inte försett sätena med den mest storslagna tekniken, men med den viktigaste tekniken. Den egna videoskärmen är liten men skarp, uppfällbar från armstödet. Det finns eluttag för dator och telefon.

3. Servicen är trevlig och förekommande. Innan start får vi visserligen hålla till godo med ett glas juice, men väl uppe i luften korkas flaskorna med bubbel upp. Inte äkta champagne, men väl cava.

4. Måltiden är en viktig värdemätare– businessklass eller lågpris? Middagen serveras i en designad låda och ger ett prydligt första intryck. Under locket finns en portion kyckling med skinksås som smakar – över förväntan faktiskt. Måltiden vinner inga skönhetspris och är inget jag skulle instagramma hem om, men den var varken för torr eller för hastigt uppvärmd. Skulle kycklingen serverats på en krog på marken hade den fått betyget ”helt okej”. Här i luften blir betyget ”bra”.

5. På hemvägen noterar jag en liten servicemiss jag inte förväntar mig i en kabinklass som vill jämföras med business: det krävs flera påminnelser innan mitt kaffe dyker upp.

6. Jag vaknar när planet tar mark på Arlanda. För mig som sällan lyckas somna i ett flygplan är det ett bevis så gott som något på att bekvämligheten i Premium inte står konkurrenternas businessklass långt efter.

Slutsats: Norwegians Premium hamnar mittemellan business- och ekonomiklass plus till ett attraktivt pris, i synnerhet om man jämför uppåt mot businessklass. Det är ett intressant alternativ för budgetmedvetna affärsresenärer och för semesterfirare som vill unna sig en bekväm resa. Men det är en god idé att jämföra priser och standard med den ”förädlade” ekonomiklass som finns hos många bolag. Den exklusiva och lyxiga touch många bolag har i business är mindre tydlig i Premium (tänker på sådant som ett urval tidningar, lyxigt snacks, fullskaliga underhållningssystem, möjligheten att ligga raklång i fåtöljen).

Detta är Premium
– Tillgång till lounge på utvalda flygplatser, till exempel Los Angeles, New York, Oakland och Stockholm.
– Rymliga säten med över 1,1 meter benutrymme. Blir mindre i de nya planen.
– 2 x 20 kg bagage
– Sätesreservation
– Tillgång till fast track på utvalda flygplatser – snabbkö genom säkerhetskontrollen
– Egen pekskärm med underhållning
– Dryck före avgång
– Tre-rätters meny av hög kvalitet inklusive drycker
– USB-uttag och eluttag (universal stickkontakt)
– Pris från Stockholm Arlanda till USA eller Thailand: enkel resa: från 5099 kr.

Text: Anders Pihl