När flygbolaget BRA flyttar till Arlanda vid årsskiftet försvinner de flesta intäkterna från Bromma – men enorma kostnader kvarstår. Travel News har tidigare beräknat förlusterna för att driva Bromma flygplats utan trafik och passagerare till minst en miljard per år, troligen flera.
Även Miljöpartiet vill ha en expressnedläggning. Nu kräver partiet att det statliga flygplatsbolaget kommer till trafikutskottet för ett möte om Bromma flygplats, rapporterar SvD.
I Tidöavtalet slås det fast att Bromma inte får lägga ner under mandatperioden. Detta får kraftig kritik från MP, som vill lägga ner flygplatsen.
– Det är vansinne att regeringen har låst sig vid Tidöavtalet mot bättre vetande, säger Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson.
Han får visst medhåll av Swedavias vd Jonas Abrahamsson i DN.
– När marknadsförutsättningarna ändras radikalt måste man kunna ompröva överenskommelsen. Sen får den politiska processen ha sin gång och jag får respektera utfallet.
En lösning kan bli att ansvaret för Bromma flygplats lyfts från Swedavia och läggs i eget bolag under näringsdepartementet. Stockholms handelskammares chefsekonom Carl Bergqvist med ett förflutet på regeringskansliet förordade nyligen denna lösning på en debatt om flygets framtid i centrala Stockholm.