Under mars månad har händelseutvecklingen kring Covid-19 accelererat och medfört en kraftigt vikande efterfrågan på resor. För de två första veckorna är resenärsminskningen drygt 30 procent vid Swedavias flygplatser, men nedgången väntas fortsätta i takt med flygbolagens aviserade trafikneddragningar genomförs under kommande veckor. De senaste dagarna har resenärsnedgången legat på 70-90 procent.
– Vi är mitt i en samhällskris av sällan skådat slag och vår viktigaste prioritet är nu att begränsa smittspridningen och värna om liv och hälsa. Konsekvenserna för ett företag som möjliggör för människor att mötas är dock dramatiska, eftersom våra intäkter är i princip enbart rörliga och på ett eller annat sätt kopplade till passagerarvolymen. Även om vår finansiella ställning är god så krävs nu drastiska och omedelbara åtgärder, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Verksamheten i bolaget kommer att anpassas till ett minimum utifrån marknadssituationen och på de större flygplatserna koncentreras verksamheten tillfälligt till vissa delar av flygplatsen. Samtidigt genomförs en total översyn av investeringsportföljen.
– Vi kommer samtidigt att göra vårt yttersta för att säkra vårt tillgänglighetsuppdrag vid samtliga av våra tio flygplatser för den aktuella efterfrågan från kommersiell trafik såväl som ambulansflyg, säger Jonas Abrahamsson.
Som en följd av åtgärderna och för att anpassa organisationen till det nya läget kommer Swedavia att omgående och tillsvidare korttidspermittera 1 900 av totalt cirka 2 500 tillsvidareanställda medarbetare. Därutöver lägger Swedavia även ett varsel som omfattar 800 medarbetare.
– När situationen kring Covid-19 har stabiliserats och efterfrågan väl återkommer, så vill vi naturligtvis kunna skala upp vår verksamhet så snabbt som möjligt och behöver då ha kvar våra fantastiska medarbetare. Just nu är osäkerheterna om den framtida utvecklingen dock oerhört stora och det är omöjligt att ge några framåtriktade prognoser. Därför behöver vi också förbereda oss genom att skapa ett handlingsutrymme för den fortsatta utvecklingen, avslutar Jonas Abrahamsson.
En kommentar